
Iedereen die langer dan 3 maanden buiten het reguliere arbeidsproces is gevallen valt onder de doelgroep voor social return. Dat kan zijn om diverse redenen zoals ontslag, faillissement werkgever of privé-omstandigheden. Het doel van social return is om ervoor zorgen dat een investering door de overheid ook een sociale winst (return) oplevert. Gemeenten vinden het belangrijk dat haar opdrachtnemers een bijdrage leveren aan het behalen van sociale doelstellingen. Hierbij ligt het accent op werkgelegenheid van mensen die een uitkering ontvangen of mensen met een andere afstand tot de arbeidsmarkt.
Social return 3.0
Social return bestaat inmiddels al ruim 20 jaar in Nederland en met name de laatste jaren heeft dit instrument een enorme vlucht genomen. De toepassing en diversiteit van social return zijn enorm toegenomen en het onderwerp heeft zich ontwikkeld van een standaard- naar een maatwerkinstrument, van een ad hoc naar een bedrijfsmatige aanpak en van een projectmatig naar een strategisch inkoopinstrument (social return 2.0). Huidige ontwikkelingen als de invoering van de Participatiewet, de groei van sociaal ondernemerschap en nieuwe inzichten over een inclusieve arbeidsmarkt maken de tijd rijp om social return 3.0 te ontwikkelen en toe te passen.
Wat levert het op?
Het toepassen van social return biedt verschillende maatschappelijke voordelen, zoals een afname van het aantal mensen met een uitkering, een toename van het aantal leerwerkplekken, een socialer werkklimaat, een kans voor ondernemers met een sociaal hart
Voor werkgevers levert het voordeel op bij het verkrijgen van opdrachten bij de overheid of semioverheid. Hierbij speelt social return een steeds grotere rol. Een goede invulling van social return kan uw kansen vergroten op een opdracht vanuit de overheid. Daarnaast is social return een vorm van verantwoord maatschappelijk ondernemen. Het geeft invulling aan de P van People in de 3 P's, People, Planet en Profit.
![]() |
![]() |