'Ooggetuigen Gezocht' van MarketGarden70’-events – win een parachutesprong
Gepubliceerd: zondag 24 augustus 2014 11:51
Elst [Gld] - Wat betekent vrijheid voor jou als je kijkt door de ogen van de generatie die Operation Market Garden heeft meegemaakt? Dat is in het kort het doel van een grootschalige Facebook-actie, vooral voor jongeren, onder de noemer 'Ooggetuigen Gezocht'. Deze is gekoppeld aan de brede publiekscampagne waarin mensen worden opgeroepen naar één of meerdere van de ruim tweehonderd events [bijvoorbeeld in Eerde, Veghel en 's-Hertogenbosch] te komen ter ere van de militaire operatie uit 1944. Het totaaloverzicht aan events is te vinden op de speciale themawebsite www.marketgarden70.nl. Ogen letterlijk in beeld Op stations, bij sportclubs, hogescholen en universiteiten. Maar ook in musea, kroegen, bibliotheken, VVV-kantoren en uiteraard online. De campagne ‘Ooggetuigen Gezocht’ is de komende weken overal in Nederland zichtbaar. Verspreid door het land worden affiches en honderdduizenden langwerpige flyers verspreid. Deze bestaan uit drie varianten, elk met de ogen van een ooggetuige van destijds op de voorzijde. Op de achterzijde staat hun verhaal over september 1944. Ook is daar achtergrondinformatie over Operation Market Garden te vinden en een korte uitleg over het hoe en waarom van de actie.
Grootschalige actie op Facebook ter ere van militaire operatie uit 1944 De actie is hoofdzakelijk gericht op jongeren van 14 tot en met 24 jaar. Zij dienen de flyer voor hun eigen ogen te plaatsen, een foto hiervan te maken en deze te uploaden naar de speciale OoggetuigenGezocht-pagina op Facebook. Meer informatie op www.marketgarden70-ooggetuigen-gezocht.
Win een parachutesprong Met hun deelname maken de jongeren kans op onder meer een parachutesprong boven Gelderland of kaarten voor de zogenoemde ‘Airborne’-competitiewedstrijd tussen Vitesse en Heerenveen op 20 september. De prijzen worden verstrekt aan weekwinnaars die in de ogen van de jury de mooiste of meest originele foto hebben geupload op de OoggetuigenGezocht-pagina. De actie is tot stand gekomen dankzij financiële bijdrage van het vfonds (Nationaal Fonds voor Vrede, Vrijheid en Veteranenzorg). Dit fonds wil bij onder anderen jongeren het besef bijbrengen dat leven in vrijheid niet vanzelfsprekend was en is. De campagne wordt uitgevoerd door de Stichting Liberation Route Europe, die verantwoordelijk is voor de realisatie van de gelijknamige bevrijdingsroute door Europa. De Liberation Route Europe is eerder dit jaar aan de DDay-stranden van Normandië officieel geopend door minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert. Meer over de route vindt u op www.liberationroute.com.
Promotieteam in zes steden - van Venlo tot Zwolle Als aftrap van de actie deelt een promotieteam - bestaande uit jonge mensen in kledij uit 1944 en voorzien van een militaire jeep uit die tijd - in zes steden flyers uit aan het passerend publiek en biedt dan de mogelijkheid direct foto’s te uploaden. Dit gebeurt zaterdag 23 augustus achtereenvolgens voor het Limburg Museum in Venlo (10.00 – 12.00 uur), op het 18 Septemberplein voor het NS-station in Eindhoven (13.00 – 15.00 uur) en voor het NS-station in Den Bosch (16.00 – 18.00 uur). Ook donderdag 30 augustus trekt het team, voorzien van een militair voertuig en militaire kledij, het land in. Zij zijn dan te vinden op de Grote Markt in Zwolle (10.00 – 12.00), in Zutphen (13.00 – 15.00) en voor het treinstation Ede-Wageningen (16.00 – 18.00).
MarketGarden70: eerbetoon aan geallieerden In tientallen steden en dorpen in Gelderland en Brabant wordt dit jaar stilgestaan bij de gebeurtenissen van zeventig jaar geleden. In totaal vinden in en rond september honderden activiteiten plaats waarin de militaire operatie centraal staat. Dit varieert van plaatselijke kransleggingen tot grote publieksevenementen als concerten en optochten. Alle worden georganiseerd als eerbetoon aan de mensen die destijds hun eigen leven in de waagschaal stelden om anderen in vrijheid te kunnen laten leven. Operation Market Garden begon op 17 september 1944 vanuit de Nederlandse lucht en over de grond. Doel was belangrijke bruggen in Brabant en Gelderland in handen te krijgen om vervolgens door te stoten naar het Ruhrgebied, waar het hart van de Duitse oorlogsindustrie lag. Market Garden slaagde ten dele, maar Arnhem bleek de inmiddels beroemde ‘brug te ver’.
Weg naar de bevrijding Het vfonds www.vfonds.nl subsidieert niet alleen de communicatiecampagne rondom 70 jaar Market Garden. Ook voor de evenementen is geld uitgetrokken, alsmede voor een uniek project met de krantentitels van Wegener Nieuwsmedia en de regionale omroepen van Brabant en Gelderland. Zij hebben de handen ineengeslagen in een project dat op www.wegnaardebevrijding.nl in diverse hoofdstukken de bevrijdingsjaren 1944 en 1945 in Nederland belicht. Tijdens de septembermaand staat dit project uitgebreid stil bij 'MarketGarden70'.