Onderzoeksrapport over 'Toerisme en Recreatie in Schijndel' krijgt een vervolg
Gepubliceerd: zaterdag 13 december 2014 09:47
Schijndel - Met de komst van De Glazen Boerderij in 2013 wilde het toenmalige college graag meer structurele promotionele activiteiten rondom De Glazen Boerderij. Daarnaast wilde het college al eerder ook graag dat Schijndel weer als kunst- en cultuurgemeente op de kaart gezet wordt. Een studente van NHTV Vrijetijdsmanagement Breda heeft beide thema’s als afstudeeropdracht uitgebreid uitgewerkt in haar onderzoekrapport 'Toerisme en Recreatie in Schijndel'. Opdrachtgever van dit onderzoek was de Gemeente Schijndel, in samenwerking met de VVV Schijndel en het Museum Jan Heestershuis. Het onderzoek heeft geresulteerd in een 7-tal aanbevelingen en acties zoals het opstarten van overleg tussen diverse promotiepartijen, het vaststellen van een jaarlijks thema en een gezamenlijk logo voor recreatieve initiatieven.
Het college van B&W van Schijndel heeft op dinsdag 9 december jl. haar waardering uitgesproken voor het verrichtte onderzoek en heeft besloten om aan de hand van de aanbevelingen overleg met promotiepartijen op te starten en deze ook in discussie te brengen bij de invulling en uitwerking van Meierijstad. Deze zeven concrete aanbevelingen vindt u hieronder en hieronder vindt u ook informatie over de probleemstelling en de aanleiding zoals die in het rapport zijn verwoord. Ook zijn in het onderzoek betrokken de interviews die zijn gehouden met citymarketeers van Eindhoven, ’s-Hertogenbosch en Boxtel en met het VVV Noordoost-Brabant.
Welke vragen moesten beantwoord worden? - Hoe kan Schijndel zichzelf promoten op het gebied van recreatie en toerisme? - Wat heeft Schijndel te bieden aan bezoekers en in hoeverre sluit dit aan bij de motieven en behoeften van huidige en potentiële bezoekers om naar Schijndel te komen? Inzicht verkrijgen in wat Schijndel te bieden heeft aan bezoekers en wie deze bezoekers zijn, ten einde aanbevelingen te doen op welke doelgroepen Schijndel zich moet gaan richten en hoe zowel op de middellange als de lange termijn Schijndel interessant blijft voor deze bezoekers.
Om de onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden en het onderzoek gestructureerd te laten verlopen werden onderzoeksvragen geformuleerd. 1. Wat heeft Schijndel te bieden aan bewoners en bezoekers? 2. Wat kan De Glazen Boerderij betekenen en blijven betekenen voor Schijndel? 3. Wie zijn de huidige bezoekers van Schijndel? 4. Wie zijn potentiële bezoekers van Schijndel? 5. Wat zijn de trends & ontwikkelingen in de recreatie branche? 6. Hoe promoten andere gemeenten zich? 7. Welke strategieën moet Schijndel toepassen om meer bezoekers te trekken?
Schijndel moet een sterker merk worden Schijndel is een dorp in Noord- Brabant en ligt in Het Groene Woud. Schijndel heeft veel kunst in huis, in de openbare ruimte, in het gemeentehuis (meer dan 800 werken), en in het Museum Jan Heestershuis. Naast deze kunst heeft Schijndel ook veel natuur te bieden met fiets- en wandelroutes. In 2013 is er een nieuwe bezienswaardigheid bijgekomen in Schijndel, namelijk de Glazen Boerderij. De Glazen Boerderij heeft veel aandacht gehad in de media in binnen- en buitenland. Voor de Glazen Boerderij zijn er veel mensen naar Schijndel gekomen, maar nu moeten deze bezoekers ook nog gewezen worden op andere bezienswaardigheden die Schijndel te bieden heeft. Daarvoor zou een citymarketingstrategie en marketingplan geïmplementeerd kunnen worden die Schijndel helpt om weer op de kaart te komen als kunst- en cultuurgemeente.
Het vrijetijdsaanbod is groot en dit zal de komende jaren alleen maar verder toenemen. Daarom moet er gekeken worden of er samengewerkt kan worden met andere gemeenten om activiteiten aan elkaar te koppelen. De provincie Noord Brabant is aan het investeren in verschillende initiatieven. Namelijk Samenwerken.. in Het Groene Woud, dit initiatief wil meerdere gemeenten binnen Het Groene Woud onder eenzelfde huisstijl, maar met het behouden van de eigen identiteit, activiteiten en evenementen naar buiten laten brengen.
Door middel van dit initiatief wordt de bereikbaarheid van een enkele gemeente vergroot en worden meer bezoekers naar de gemeenten binnen Het Groene Woud getrokken. Ook heeft de provincie een initiatief om meer bezoekers naar Brabant te halen, namelijk Visit Connect. Dit initiatief is erop gericht om alle evenementen, bezienswaardigheden en activiteiten binnen Brabant duidelijker te presenteren naar de rest van Nederland, België en Duitsland.
Ook de recreant is de laatste jaren veranderd, door de opkomst van social media en smartphones kunnen recreanten heel makkelijk zelf opzoeken waar ze naartoe willen en hoe andere mensen het daar beoordeeld hebben. De recreant is hierdoor kieskeuriger geworden.
Omliggende gemeenten hebben ook een eigen citymarketingstrategie, vooral Boxtel (met Samenwerken.. in Het Groene Woud), ’s-Hertogenbosch, Eindhoven en Tilburg hebben een duidelijk citymarketingbeleid ontwikkeld voor de komende jaren. De ontwikkeling van een nieuw logo is een duidelijk zichtbare verandering bij deze gemeenten. Boxtel, ’s-Hertogenbosch en Tilburg hebben het stadslogo gehouden en een nieuw logo ontwikkeld om de stad te promoten. De gemeenten werken samen met meerdere partijen, naast de gemeente zelf spelen ook zeker de ondernemers binnen de stad een belangrijke rol en in Tilburg is te zien dat ze ook de bewoners zelf erbij betrekken.
Om een groter bereik te creëren en om Schijndel weer op de kaart te zetten is het belangrijk dat Schijndel samen gaat werken. Vooral met de ondernemers en partijen binnen Schijndel, er moet duidelijkheid komen en alle betrokken partijen in Schijndel moeten met dezelfde huisstijl communiceren zodat er een herkenbaar beeld ontstaat. Omdat Schijndel een dorp is het daardoor moeilijker is om op te vallen tussen andere steden binnen Brabant moet Schijndel samenwerken. Het initiatief Samenwerken.. in Het Groene Woud is een goed voorbeeld omdat de gemeenten die meedoen hun eigen identiteit kunnen behouden. De Glazen Boerderij moet een grote rol blijven spelen in Schijndel want dit is het Unique Selling Point. De Glazen Boerderij moet verwerkt worden in het logo en genoemd worden bij meerdere evenementen die in Schijndel georganiseerd worden. Schijndel moet een sterker merk worden…..
Aanleiding Schijndel is een dorp in de provincie Noord-Brabant met ruim 23.000 inwoners. Schijndel heeft een dorpskarakter en een aantrekkelijk buitengebied met veel fiets- en wandelpaden, boerderijen en een knus centrum. In Schijndel is veel kunst aanwezig in de openbare ruimte, in het gemeentehuis en in het Museum Jan Heestershuis. Schijndel heeft een VVV agentschap en is aangesloten bij VVV Noordoost-Brabant, daarnaast behoort Schijndel tot de Meierij en ligt in Nationaal landschap Het Groene Woud.
Sinds januari 2013 staat de Glazen Boerderij (DGB) op de markt in Schijndel. DGB trekt als markant architectonisch gebouw enorm veel aandacht. Wekelijks wordt het gebouw bezocht, gefotografeerd en gefilmd en worden artikelen geplaatst in tijdschriften, kranten en op internet. De Glazen Boerderij is een multifunctioneel gebouw op het marktplein, een uitvergrote, gemiddelde Schijndelse boerderij van glas. Het gebouw symboliseert de groei van het dorp dat ondertussen een stadje is geworden.
De toeristische aantrekkingskracht van DGB is momenteel groot en dit heeft een positieve uitwerking op de gemeente, winkels en horeca. De rondleidingen die door de VVV worden georganiseerd zijn druk bezocht en verzoeken voor individuele rondleidingen komen bij alle betrokken partijen binnen. Het is belangrijk om deze aandacht voor Schijndel in de toekomst vast te blijven houden. Onder andere daarom is er juist nu voor gekozen om een promotieplan te ontwikkelen dat Schijndel op de lange termijn op de kaart zet, zodat de aandacht die er nu is wordt vastgehouden.
Naast de Glazen Boerderij die voor veel aandacht gezorgd heeft is ook Het Groene Woud sinds 2011 actief bezig om meer bezoekers te trekken. Het Groene Woud is een Nationaal Landschap binnen de stedendriehoek Tilburg, ’s-Hertogenbosch en Eindhoven en bevat talloze mooie dorpen, kapellen, historische bezienswaardigheden en heel veel natuur. In Het Groene Woud liggen tien gemeenten; Best, Boxtel, Haaren, Oirschot, Oisterwijk, Schijndel, Son en Breugel, Sint-Michielsgestel, Sint-Oedenrode en Vught. Streekraad Het Groene Woud is bezig om de relaties te versterken en om ervoor te zorgen dat de recreatieve beleving, toegankelijkheid en de bereikbaarheid van Het Groene Woud toenemen.
Daarnaast richten ze zich ook op de economische en sociale relaties om hoogwaardige bedrijven naar Het Groene Woud te trekken. Door de dorpen die in Het Groene Woud liggen te betrekken bij deze promotie wordt zowel Het Groene Woud als de eigen gemeente versterkt. ‘Versterk elkaar zonder je eigen identiteit te verliezen. Het Groene Woud brengt ook vier keer per jaar het magazine Beleef! Uit om recreanten te informeren en ondernemers te inspireren over wat er allemaal te doen is in Het Groene Woud. De crisis in Nederland heeft ook Schijndel getroffen. Daarom is het van belang om op de lange termijn meer werkgelegenheid te genereren en te zorgen voor meer inkomsten in de horeca en winkels door meer toeristen naar Schijndel te trekken. Citymarketing is een van de antwoorden die de laatste jaren zijn geformuleerd om de hevige onderlinge concurrentie het hoofd te bieden. Om deze redenen is vanuit het college van burgemeester en wethouders de wens geuit om Schijndel als kunst- en cultuurgemeente op de kaart te zetten, om een structurele opzet van promotionele activiteiten rondom de Glazen Boerderij te realiseren en om meer inzicht te verkrijgen in huidige en potentiële bezoekers. De gemeente Schijndel, VVV en het Museum Jan Heestershuis zijn hiermee aan de slag gegaan en hebben contact gezocht met de NHTV voor een afstudeerstagiaire. Dit onderzoek is het resultaat van deze samenwerking.
Overzicht aanbevelingen die komend jaar worden uitgevoerd 1. Een overleg opstarten tussen de promotiepartijen Schijndel (STER Schijndel, VVV-Agentschap Schijndel c.q. gemeente), Horecavereniging Schijndel en Citymanagement Schijndel om verdere samenwerking te bevorderen. 2. De Glazen Boerderij vaststellen als Unique Selling Point (USP) van Schijndel. Het gebouw maakt Schijndel uniek ten opzichte van de andere gemeenten in Het Groene Woud en dient daarom op zoveel mogelijk manieren zichtbaarder gemaakt te worden. 3. Een logo ontwerpen voor recreatieve uitingen. Dit logo combineren met het USP van Schijndel (De Glazen Boerderij) en de promotionele uitingen van 'Samenwerken …..in Het Groene Woud'. 4. Het ontwikkelen van gezamenlijk promotiemateriaal en/of format en dit ter beschikking stellen aan toeristisch recreatieve ondernemers. 5. Het vaststellen van een jaarlijks thema waaraan bestaande en nieuwe activiteiten gekoppeld kunnen worden. 6. Vervolgtraject uitzetten voor invulling recreatie en toerisme gemeente Meierijstad. 7. Continuering productontwikkeling.