Dag 1 - Erik van Loon: 'kan me geen betere start wensen' [9e plaats] - Caspar van Heertum 108e plaats na 1e dag
Gepubliceerd: maandag 05 januari 2015 12:30
Buenos Aires > Villa Carlos Paz – [XDakar] Gisteren 4 januari startte de eerste etappe van Dakar 2015 vanuit Buenos Aires richting Villa Carlos Paz. Een snelle, maar tegelijkertijd lastige etappe voor de deelnemers. Het XDakar-team begon met een verbinding van 144 kilometer, daarna volgde de stage, deze was 170 km voor de auto's en 175 km voor de trucks en dan moesten zij nog 519 km tot ze in Villa Carlos Paz arriveerden. De route bestond uit vele verschillende ondergronden, dus was er voor ieder wat wils. Er zaten veel snelle stukken in met scherpe bochten, de rijders werden meteen getest op hun vaardigheden zonder de verschillen al te groot te maken. Na de stage was er nog een lange verbinding naar het bivak in Villa Carlos Paz.
Dag 1
XDakar - Van Loon met Mini "Een topdagje" noemt Erik van Loon de eerste etappe van de Dakar 2015. Van Loon en zijn navigator Wouter Rosegaar zetten op de 175 kilometer lange proef de negende tijd neer (1.15,10), slechts 2 minuten en 20 seconden achter de eerste klassementsleider van deze editie, Nasser Al-Attiyah."Ik had me geen betere start van de Dakar kunnen wensen," vond Van Loon, onderweg van de finish van de special naar het bivak in Villa Carlos Paz, in de buurt van Córdoba. "De auto doet het fantastisch en we hebben het zelf ook goed gedaan, zonder risico’s te nemen. Ik ben er heel blij mee. De kop is eraf, zullen we maar zeggen." Van Loon moest in het begin even wennen aan de vering van zijn Mini, die op het laatste moment nog anders is afgesteld. "Het is comfortabeler, maar ik ben er nog niet helemaal blij mee. Het stuurt anders, de achterkant dreigde een paar keer weg te breken." Daardoor miste Van Loon in het stof van onder meer Lucio Alvarez bijna een bochtje. "Ik wilde geen enkel risico nemen, dus ik heb niet geprobeerd te corrigeren, maar ben gestopt en heb even achteruit terug gestoken. Vanwege het stof ben ik een tikkeltje van het gas af gegaan. Geen domme dingen doen, constant rijden en zo die top 10 vasthouden, dat vond ik belangrijker." Van Loon, die als vijftiende auto van start ging, had vooraf ingezet op het consolideren van die vijftiende plaats. Maar zonder er al te veel moeite voor te moeten doen, schoof hij al snel door. Bij het eerste checkpoint had hij de – op dat moment – zesde tijd al te pakken. "Dan weet je al dat er nog wel een paar onderdoor komen, maar het was een bevestiging dat we goed bezig waren en dat het tempo zo goed was." Onderweg had Van Loon wat last gehad van de warmte, doordat al snel na de start de airconditioning in de Mini er de brui aan gaf. Het is warm in Argentinië: de thermometer gaf bij de finish van de proef in San Nicolas de los Arrocos dik boven de 30 graden Celsius aan. Een luikje in het dak of het raam openzetten gaf wel enige verkoeling, maar door het lawaai kon Van Loon niet meer verstaan wat Rosegaar zei. "Dus hebben we dat maar weer dicht gedaan. Gelukkig was het niet zo’n lange proef, maar met het stof en de warmte moet je wel extra goed opletten. We hebben rustig aan gedaan." Van Loon haalde een gemiddelde snelheid van bijna 140 kilometer.
'Begin volgens plan voor XDakar-trucks' Met de 14de, 16de en 28ste tijd zijn de drie trucks van XDakar de rally van 2015 volgens plan begonnen. Frits van Eerd pakte de hoogste klassering, dichtbij de top 10, waar de verschillen na de eerste 175 kilometer tegen de klok erg klein zijn. Peter van den Bosch boekte tien plaatsen winst ten opzichte van waar hij startte. Eimbert Timmermans nam geen risico’s en eindigde op dezelfde plaats waar hij begon. Frits van Eerd wist vrijwel de hele proef uit het stof te blijven, terwijl hij toch het gaspedaal tot het metaal intrapte. "We moesten voortdurend opletten de maximale snelheid van 140 kilometer niet te overschrijden," vertelde navigator Charly Gotlib. 'Het waren lange, rechte stukken met plots haakse bochten naar links of naar rechts. Dat was even opletten. Het zit echt heel dicht bij elkaar wat de tijden betreft, maar niemand heeft ons ingehaald." Peter van den Bosch reed wel de hele tijd in het stof en moest daardoor nogal eens inhouden. Desondanks wist Van den Bosch tien plaatsen te winnen. "We konden toch een paar trucks inhalen en Jos Smink bijvoorbeeld stond langs de kant. Dan heb je weer wat ruimte. Als je op die manier vier of vijf man inhaalt, maak je minuten goed en dat scheelt veel in dit veld. Ik had verwacht wel een paar dagen nodig te hebben om tien plaatsen naar voren te komen. Dat we die winst op één dag hebben geboekt, is heel fijn. Of je als 16de start of als 26ste, dat maakt nogal wat uit." De truck kwam met wat lakschade uit de proef, door een klein uitstapje in een bocht. "Maar daarna zijn we netjes naar de finish gereden," zei navigator Marcel Huigevoort. "Het gaat super en het tempo is mooi. De kop is eraf en dat is een fijn gevoel." Vanwege het stof besloot Eimbert Timmermans al snel om op safe te spelen en niet te proberen andere trucks in te halen.
BASDakar BAS-rijders gaan 'volle pot' door eerste proef Jan van Gerven snapte niet goed waarom hij startnummer 129 had gekregen voor de Dakar 2015. Op die plaats hoort hij helemaal niet thuis. Hij had zich daarom voorgenomen om zo snel mogelijk zo ver mogelijk naar voren te geraken. Met de 63ste tijd in de eerste etappe mag je wel stellen dat dat gelukt is. Van Gerven was niet de enige motorrijder uit het BAS Dakar-team die als een komeet omhoog schoot in de ranglijst. Caspar Schellekens boekte 28 plaatsen winst, Sjors van Heertum maakte 27 plaatsen goed, zijn broer Caspar 17. Bastiaan Nijen Twilhaar, met startnummer 64, wachtte op de anderen van het team en verloor daardoor tijd en heel veel plaatsen. De eerste proef, 175 kilometer, was geen moeilijke maar wel een gevaarlijke omdat hij zo snel was. Op de lange, rechte paden werden snelheden van 160 plus gehaald.
Jan van Gerven – 63ste "De eerste 15 tot 20 man die ik tegenkwam, was ik zo voorbij. Daarna werden de gaten steeds groter. Op zich niet vervelend, want dan kun je je eigen tempo rijden. In het laatste deel heb ik nog een man of zes ingehaald. Het was lastig rijden, omdat ik veel sneller ben dan de groep waarin ik moest starten. Je rijdt in het stof, hebt je aandacht bij het inhalen en ineens ligt er dan een haakse bocht voor je neus. Het ging meteen vanaf het begin volle pot. Wat werd er hard gereden zeg. Op sommige stukken ging het met 165, over van die vlakke boerenpaden. Eigenlijk is dat niks voor mij. Als je hard gaat, kun je ook hard vallen. Ik heb liever wat zwaarder en technischer terrein, met zand en duinen. Ik ben blij dat ik wat meer in de buurt van mijn eigen plek terecht ben gekomen. Ik verwacht dat ik morgen, in de tweede etappe, nog wel wat kan opschuiven. Morgen begint het pas echt; het is lang geleden dat we een proef van boven de 500 kilometer hebben gehad. Op zo’n stuk kan er veel gebeuren. Ik moet alleen zorgen dat er met mij niks gebeurt."
Sjors van Heertum – 94ste "Ik ben blij dat het er op zit: 174 kilometer stofhappen op een proef van 175 kilometer. Ik heb er heel wat ingehaald – tien, twintig, dertig… Toch heb ik niet boven mijn kunnen gereden. Ik heb best rustig aan gedaan, voor mijn gevoel. Mijn pols, die ik tien weken geleden heb gebroken, is weer een beetje dik aan het worden. Het is afwachten hoe die het houdt, dus ik ben er voorzichtig mee. Gelukkig hoeven we niet meer in een tentje te slapen, maar kunnen we in de truck slapen. Morgen wordt een spannende dag. Het wordt knap warm, zeggen ze, en dan is 500 kilometer over gevarieerd terrein, met duinen op het eind, best zwaar. Ik verwacht dat er morgen een stuk of veertig uitvallen. Daar wil ik niet tussen zitten." Caspar van Heertum [zie foto] – 108ste "Binnen zonder kleerscheuren, dus dan is het goed. Ik heb vandaag iets gedaan waarvan ik me had voorgenomen het nooit te doen: vol gas door de proef. Het kon ook haast niet anders, het was echt supersnel terrein. Ondanks de snelheid, heb ik geen risico’s genomen. Het ging hartstikke goed. Als team draaien we als een goed geoliede machine."
Bastiaan Nijen Twilhaar – 145ste "Ik ben heel rustig begonnen, omdat ik moest wachten op Caspar. Voor me kwam een rijder hard ten val. Ik ben meteen bij hem gestopt en heb op de alarmknop gedrukt. Dan komt er hulp naar de plaats van het ongeval. Het zag er slecht uit, maar na een tijdje kreeg die jongen weer lucht en knapte wat op. Toen ben ik maar weer verder gegaan, achter Caspar aan, want die was me ondertussen gepasseerd. Een mooie proef was het vandaag niet, maar die komen er nog wel."
Dag 2 - Villa Carlos Paz naar San Juan - de langste stage De rustige start van Dakar is van korte duur, want voordat de deelnemers in San Juan zijn hebben zij een druk schema. Namelijk: de langste stage. Zelfs de meest ervaren rijders kunnen hier van hun stuk raken. Een moeilijke start brengt hen in het stoffige zand en gaan daarna naar een grote zandvlakte richting de finish. Dit is de eerste echte test die enkel overwonnen kan worden door waakzaamheid. Eerst moeten de wagens en vrachtwagens 26 km verbindingsroute rijden, de wagens leggen daarna een special stage van 518 af, de vrachtwagens 331 km. Daarna volgt voor de wagens een route naar het bivak van 80 km en voor de vrachtwages 289 km.