foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Dag 3 - Miserie bij XDakar: kruip eens in een draaiende wasmachine

LogoTVSchijndelnieuwSan Juan > Chilecito - De druk op de deelnemers die zij gisteren dinsdag op de derde dag op zich hadden door de loodzware stage van maandag (en voor enkelen zelfs ‘s nachts), nam af op hun route naar Chilecito. De kortere en minder intense stage stuurde hen door prachtige omgevingen. De rode aarde, uitkijkend over diepe dalen en dwars door canyons, bracht Dakar gisteren 6 januari door een van de mooiste gebieden in Argentinië. Maar relaxen en onderuitgezakt genieten van het uitzicht zat er niet in, op de weg lagen duizenden stenen die de dag behoorlijk konden verpesten voor de deelnemers. Een 220 kilometer lange strijd tegen de klok voor de motoren en 284 kilometer lange etappe voor de auto's en de trucks.

Dag 3 XDakar
Kruip eens in een draaiende wasmachine

Terwijl de derde etappe van de Dakar 2015 toch niet echt te boek stond als een bijzonder lastige, hadden de trucks van XDakar er grote moeite mee. Alles wat tegen kon zitten, zat tegen. Frits van Eerd stond vier keer stil met allerhande miserie, Peter van den Bosch kampte met een kapotte dynamo (en daardoor twee kapotte accu’s). Eimbert Timmermans had er zijn handen vol aan.

Na een moeizame tweede etappe hoopte Peter van den Bosch in de derde proef van de Dakar 2015 wat goed te kunnen maken. Daarin leek de transportondernemer uit Erp ook te slagen, gezien de doorkomsttijden rond de tiende plaats. Maar halverwege de 284 kilometer lange rit sloeg de pechduivel weer toe. Een kapotte dynamo wierp Van den Bosch terug naar de 22ste plaats.
De tijd die Van den Bosch kwijt raakte door in de tweede etappe een Tatra weer op de wielen te zetten, kreeg hij terug. Daardoor kon hij toch nog redelijk vooraan beginnen aan de nieuwe uitdaging. Dat deed hij met verve. "Het ging super goed," vertelde hij. "Dat is het nog vervelender als je ineens een half uur stil staat en iedereen weer voorbij ziet stuiven.” De kapotte dynamo kostte ook nog eens twee accu’s, maar dat was de minste zorg. In het laatste deel van de rit, op een ruwe strook van bijna 100 kilometer vol gaten en stenen, kon Van den Bosch nog wel iets van het verloren terrein terugwinnen. “Dat doet pijn, maar onze auto is daar perfect voor. Voor het materiaal was het een pittige etappe."

Eimbert Timmermans was ook goed op weg, maar moest zich al snel aan zijn taak als vliegende kiep kwijten om Van den Bosch en vooral Frits van Eerd op gang te houden. Charly Gotlib, navigator op de Jumbo-truck, berichtte: "Meteen na de start voelde Frits dat er iets haperde aan de versnellingspook. Het schakelen ging niet fijn. 10 kilometer later zaten wij plots zonder schakelmogelijkheid, naar bleek doordat de luchtslang van de koppeling los was geraakt. In 50 kilometer konden we de zeven trucks die ons hadden ingehaald weer passeren, maar op 100 kilometer van het einde, bij het oversteken van een rivier, viel onze truck weer stil. Pas na 40 minuten zoeken hadden we het probleem gevonden: de 'waste gate', een systeem dat het teveel aan turbodruk uitlaat, sloeg dicht en daardoor weigerde de motorrem.
Nou, dan het laatste deel over zeer slechte piste. Kruip eens ín een draaiende wasmachine om een idee te krijgen van wat wij voelden. En dat voor meer dan een uur. Op 15 kilometer voor de finish zijn we nog eens stil gevallen, door een vastzittende handremleiding. Dat kostte weer 10 minuten. Nu zijn we op de verbinding naar het bivak in Chilecito en staan we langs de kant met een kapot differentieel achter, met nog 25 kilometer te gaan."
Van Eerd finishte met ondanks alle problemen als 29ste, waarmee de schade nog enigszins binnen de perken bleef. In het klassement zakte Van Eerd naar plaats 19.

Erik van Loon met beleid door slopende etappe
Mensen en materiaal hadden het zwaar te verduren in de derde etappe van de Dakar 2015. De proef was met 284 kilometer niet heel lang, maar de vele gaten, stenen en verraderlijke rio’s maakten er toch een slopertje van. Een afstap leverde de Mini van Erik van Loon een krom achterwiel op. Alle reden om met beleid richting de finish te rijden en een achtste tijd te noteren.
Van Loon begon sterk aan de rit van San Juan naar Chilecito, in het uiterste westen van Argentinië. "De gang zat er goed in," vertelt hij. "Totdat we de juiste ingang van een rio niet konden vinden. We zijn een paar keer heen en weer gereden en zijn daarmee wat tijd verloren. Op een gegeven moment zagen we Orly Terranova rijden en daar zijn we achteraan gegaan."
In de droge rivierbedding zat Van Loon in het stof van de Argentijn die de etappe zou winnen. Daardoor zagen hij en zijn navigator Wouter Rosegaar een afstapje over het hoofd en maakte de Mini een harde landing. "Het was een beste klap. Een van de achterwielen stond krom. Dan zit er nog maar één ding op en dat is met beleid rijden. Die les – het materiaal sparen – heb ik in het verleden wel geleerd."
Dat was wel nodig ook. Op het einde van de proef lag een pad van ongeveer 65 kilometer vol met gaten en stenen. "Wel zo hard voor het lijf en de auto. Niet te doen. Daar ga ik met een krom achterwiel echt geen risico’s op nemen. Achtste is meer dan goed." In het klassement schoof Van Loon door naar de zevende plaats, onder meer doordat Bernhard ten Brinke voor hem wegviel. Die staat nu negen minuten achter Van Loon, nadat hij op zijn dak terecht kwam.
Qua temperatuur was de derde etappe redelijk te doen, vindt Van Loon. "Het was warm, maar niet zo bloedheet als gisteren. Toch was mijn drinken weer op. Morgen gaan we de Andes over naar Chili. Dan wordt het waarschijnlijk wel wat aangenamer wat temperatuur betreft."

Dag 3 BASDakar
Herstelde BAS-rijders in standje afzien

Met dank aan de juiste hersteldrankjes, -pillen en -sapjes kenden de vijf heren van het BAS Dakar-team geen al te grote problemen in de derde etappe. Jan van Gerven kwam met de 57ste tijd als eerste van het kwintet aan in Chilecito. Bastiaan Nijen Twilhaar sloot de rij op plaats 105. Hij reed een poosje rondjes vanwege een haperende gps.
Met 220 kilometer was de proef goed te overzien. De eerste 150 kilometer waren bovendien niet echt moeilijk. Het laatste stuk, door een rivierbedding met rotsen en stenen, was wel pittig. Ieder van de BAS-rijders kwam wel wat tegen onderweg, maar niet van dien aard dat het voor groot oponthoud zorgde. “We staan in standje afzien,” zei Caspar Schellekens. “Dat valt het al gauw mee.”

Jan van Gerven – 57
"Het begin, een stuk van zo’n 110 kilometer WRC-achtige gravelpaden, was helemaal niet moeilijk. Maar ik moest achter vier quads starten en heb 120 kilometer in hun stof gehangen. Ik had makkelijk 150 kilometer per uur kunnen rijden, maar door die stomme quads kon ik niet harder dan 100, 110. Stomvervelend! Dat zijn momenten waarop de Dakar gewoon niet leuk is. Toen ik er eenmaal voorbij was, kon ik mijn eigen tempo rijden. Uiteindelijk heeft het me niet meer dan een kwartier gescheeld, schat ik. Met het resultaat ben ik niet ontevreden. Als ik zo blijf doorkachelen, komt die veertigste plaats vanzelf.
Morgen moeten we in alle vroegte de Andes over. Ik heb van de voorgaande jaren geleerd dat ik me goed moet aankleden. Ik doe een lange onderbroek aan, zo’n thermobroek die je ook draagt bij het mountainbiken in de winter. Onder mijn motorjas doe ik een regenjackje en er overheen nog een. Zo bouw ik een soort spouwmuur."

Caspar Schellekens – 93
“Gisteravond en vanmorgen zijn we door onze verzorger Wim de Cramer voorzien van allerlei sapjes, sportdrankjes en vitaminepillen, dus we zijn wel goed hersteld van de zware tweede etappe. Sinds die rit staan we met z’n allen op standje afzien. Dan zijn de grenzen al zo verlegd, dat een rit als die van vandaag altijd meevalt. Ik heb in safe mode gereden. Ik heb een heleboel stenen gezien met mijn naam erop, maar ik ben er mooi omheen gereden.
Op het laatste stuk, met heel veel van dat witte klapzand, reed ik samen met Sjors. Ik was door mijn watervoorraad heen en dan merk je wel dat je lijf aardig wordt leeggezogen. Dat had niet veel langer moeten duren."

Sjors van Heertum – 97
"We zijn de derde dag door, dus ik ben nu al verder dan vorig jaar. Het is prima gegaan. De laatste 60, 70 kilometer waren lastig. Het was een en al trialen. Harder dan 20, 25 kilometer per uur kon ik niet. Dat eindje heeft me twee, drie uur gekost. Ik voelde mijn pols. Die heeft het zwaar in zulke etappes. Ik probeer het gewricht te ontzien, maar dat kan niet altijd. Voorlopig houdt ‘ie zich goed.
Morgen de Andes over. Brrr! Ik zie er tegenop. Ik heb die pas een keer met de auto gedaan en toen dacht ik nog: Dit is niet fijn met de motor, in de kou en in het donker. Ruim 900 kilometer in totaal, met het begin in de kou en het eind in de hitte in de duinen."

Caspar van Heertum – 102
"Door die laatste 70 kilometer was het nog best een pittige dag. De eerste 150 kilometer verliepen zo voorspoedig, dat ik al verwachtte dat er nog iets zou komen. Dat bleek. Over het geheel genomen viel het allemaal wel mee. Na gisteren valt alles mee. Ik ben gelukkig goed fit en heb goed kunnen slapen, waardoor ik er geen last meer van had.
Vanavond ga ik ook vroeg slapen. We moeten voor dag en dauw vertrekken en het wordt een lange dag. Toen we vorige keer, twee jaar geleden, over deze pas reden nam ik me voor om dat nooit meer te doen, maar morgen moet het toch nog maar eens."

Bastiaan Nijen Twilhaar – 105
"Mijn gps gaf aan dat ik een waypoint had gemist. Dat vond ik raar, want ik reed samen met de andere jongens en die hadden wel alle waypoints. Ik ben toch even gestopt om te kijken wat er scheelde. Toen ik terugreed om het waypoint op te halen, bleef de gps raar doen. Ik heb een paar rondjes gereden en toen wist ik eigenlijk niet meer goed waar ik was. Ik ben maar doorgereden en kwam weer bij de anderen. Na de proef hield de gps er ineens helemaal mee op. Ik denk dat het draadje los is gekomen, waardoor hij geen voeding meer kreeg.
Die oversteek van morgen vind ik nu al vervelend. Een doodsaaie lange weg, in het donker. Vorig jaar heb ik op de motor zitten schreeuwen en zingen om wakker te blijven. Ik denk dat ik morgenochtend een handvol cafeïnepillen naar binnen gooi. Dan moet het wel goed komen."

Dag 4 - Chilecito > Copiapo
De deelnemers starten vandaag 7 januari laat op de special stage, de motoren en quads om 16.45 uur, de auto's om 18.34 uuren de trucks om 20.36 uur. In het donker is de route twee keer zo moeilijk. De deelnemers moeten bewijzen dat ze het waard zijn om Chili in te gaan. Een erg vroege start en een klim naar meer dan 4800 meter hoogte gaan vooraf aan de grensovergang in Paso San Fransisco. De uitdagende sectie begint met een warming-up over de mijnwegen, daarna gaan de deelnemers de Atacama woestijn in. De route daar is open en zanderig. De laatste 40 kilometer moeten de grote duinen overwonnen worden voordat zij finishen in Copiapo. Velen zullen Copiapo pas in de nacht bereiken, de route in de duinen moet dan op instict genomen worden met de nodige finesse en verfijning.
In deze zware vierde etappe laten de deelnemers dus Argentinië achter zich en zetten voet in Chili. Hiervoor moeten ze echter wel de Andes over, via een route die hen naar een hoogte van ruim 3.600 meter boven zeeniveau zal brengen. Wie denkt dat het zwaartepunt van deze etappe hierna achter de rug is heeft het mis: in de laatste 40 kilometer zullen de hoge duinen van Copiapo namelijk hun opwachting maken. De motoren, quads en auto's leggen een special stage van 315 km af en starten eerder met een verbindingsroute van 594 km. De trucks  hebben een kortere speciale stage van 174 km en daarvoor ook een verbindingsroute van 594 km [zie kaartjes].

Eerder verschenen nieuwsitems
Dag-2-villa-carlos-paz-naar-san-juan-uitputtende-extreme-hitte-mede-oorzaak-neutralisatie-motors
• 
Dag-1-erik-van-loon-kan-me-geen-betere-start-wensen-9e-plaats-caspar-van-heertum-108e-plaats-na-1e-dag
• 
Nog-een-nachtje-slapen-voor-het-basdakar-en-xdakar-team
• 
Meer-brabanders-over-een-paar-dagen-aan-de-start-van-dakar-rally-2015
• 
RTL-GP-Dakar-pre-proloog-meer-brabanders-aan-de-start-in-dakar-ralley-2015



PLUS

Klik > website

Klik > Website

De Beddenwinkel

Klik > website

Klik > Website

TVE

Klik > website

Klik > Website

20 FIT

Klik > website

Klik > Website

De Hoevenbraak

Klik > website

Klik > Website

IT-OK

Klik > website

Klik > Website

The Social Club

Klik > website

Klik > Website

De Verfzaak

Klik > website

Klik > Website

Scootmobielen Veghel

Klik > website

Klik > Website

Foto Keetels

Klik > website

Klik > Website

TVSchijndel adverteren

Klik > website

Klik > Website

InSchijndel

Klik > website

Klik > Website

Dennis van der Ven

Klik > website

Klik > Website

De Nachtegaal

Klik > website

Klik > Website

Lacros

Klik > website

Klik > Website

Vakmeester Guus

Klik > website

Klik > Website

ANGRO

Klik > website

Klik > Website

Copyright 2025  TVSchijndel, Je ziet ons echt overal

//