Schijndel, Boxtel, Sint-Michielsgestel en Vught vangen faillissement Pantein-Vivent op met bestaande aanbieders
Gepubliceerd: dinsdag 20 januari 2015 15:59
Regio / Schijndel - Schijndel, Boxtel, Sint-Michielsgestel en Vught gaan door met de bestaande, gecontracteerde aanbieders van huishoudelijke zorg omdat deze bekend zijn met de werkwijze van deze regio en de continuïteit van de hulp en werkgelegenheid beter geborgd is. Dat hebben de colleges van genoemde gemeenten vandaag 20 januari 2015 besloten een week na de confrontatie met het faillissement van Pantein-Vivent. Ze kiezen daarbij dus niet voor huishoudelijke zorg van ZuidZorg. De aanbieders waarmee doorgegaan zijn voor Schijndel Tzorg en Laverhof. Voor Boxtel zijn dit Tzorg en Zorggroep Elde, voor Sint-Michielsgestel Zorggroep Elde, Actief Zorg en Tzorg en voor de gemeente Vught IVT, Vughterstede en Tzorg. Deze aanpak biedt volgens de colleges de beste borging van werkgelegenheid en continuïteit van de hulp. Klanten van Pantein-Vivent krijgen zo snel mogelijk een informatiebrief van hun gemeente over de voortzetting van hun huishoudelijke hulp. Video met uitleg van de wethouders uit de vier gemeenten zie 'lees meer'...
Het besluit komt voort uit het vorige week bekend geworden faillissement van huishoudelijke hulp aanbieder Pantein-Vivent. De gemeenten hebben intensief overlegd over de ontstane situatie. Boxtel, Vught, Schijndel en Sint-Michielsgestel onderzochten grondig en zorgvuldig hoe de continuïteit van de zorg en behoud van werkgelegenheid gewaarborgd konden blijven.
Waarom bestaande aanbieders [zie ook bijgevoegd infoGraphic] De gemeenten kiezen ervoor om te werken met bestaande, gecontracteerde aanbieders, omdat continuïteit van de hulp en werkgelegenheid dan beter geborgd is. Met bestaande partijen kan ook beter worden ingesprongen op de situatie (kennis is aanwezig van de lokale situatie). Bovendien nemen deze aanbieders meer personeel over dat huishoudelijke hulp verleent. Tenslotte is van nog groter belang dat de werkwijze van deze regio al bekend en geoefend is bij deze zorgaanbieders.
Inwoners hebben binnen deze werkwijze maximale keuzevrijheid. Een belangrijk argument voor alle gemeenten om te kiezen voor deze aanpak. Iedereen kiest zelf zijn of haar aanbieder. De nieuwe aanpak maakt het in het merendeel van de gevallen ook mogelijk maken om de huidige hulp te behouden. Dit leidt uiteindelijk tot een zo min mogelijke belasting van cliënten bij deze veranderingen.
Pantein-Vivent medewerkers Werknemers van Pantein-Vivent kunnen kiezen om hun werk voort te zetten bij een van de gecontracteerde aanbieders. Zij kunnen samen met de klant overstappen naar de andere aanbieder. Klanten van Pantein-Vivent krijgen zo snel mogelijk een informatiebrief van hun gemeente over de voortzetting van hun huishoudelijke hulp.