foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

'Nieuwe generaties moeten leren van WOII' - regionale dagbladen peilden mening over herdenken ervan

Liberationj VfondsElst - Dit jaar viert Nederland dat zeventig jaar geleden de Tweede Wereldoorlog tot een einde kwam. Vorig jaar werd dat in september ook groots herdacht, onder andere in Schijndel tijdens de Market Garden Toer. Dagbladen in Overijssel, Gelderland en Noord-Brabant deden afgelopen mei een onderzoek naar het herdenken van WOII. De belangrijkste uitkomst is dat hun lezers het belangrijk vinden de oorlog te herdenken. Liefst 94% wil de slachtoffers blijven herdenken en 96% vindt het belangrijk dat nieuwe generaties leren van de gebeurtenissen tijdens WOII. Het blijft niet bij woorden; musea, begraafplaatsen en de luisterplekken van de Liberation Route Europe worden goed bezocht.

Via een vragenlijst in de krant en op internet gaven lezers hun mening over het herdenken van de oorlog. Het onderzoek werd uitgevoerd door Paulina Schmitz, studente aan de Wageningen Universiteit, in opdracht van De Gelderlander, Stichting Musea en Herinneringscentra 40-45 en de Stichting Liberation Route Europe. Het onderzoek werd mede mogelijk gemaakt door het vfonds, Nationaal Fonds voor Vrede, Vrijheid en Veteranenzorg.

Ruim driekwart van de respondenten wil meer weten over de Tweede Wereldoorlog. Uit het onderzoek kwam naar voren dat Airborne Museum ‘Hartenstein’, Kamp Westerbork, Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944-1945, Oorlogsmuseum Overloon en het Anne Frank Huis de meest populaire musea zijn. Militaire oorlogsbegraafplaatsen zijn eveneens in trek, 93% van de lezers heeft er wel eens één bezocht.

Film, TV en boeken zijn de belangrijkste informatiebronnen, op de voet gevolgd door school, kranten, magazines, online media, historische plekken en musea.

Hoewel een nog relatief jong initiatief, scoort de Liberation Route Europe goed bij krantenlezers in Oost-, Midden- en Zuid-Nederland. Twee derde kent inmiddels de Liberation Route Europe en bijna één derde bezocht de website. Maar liefst 62% van de respondenten wil meer te weten komen over deze Europese herdenkingsroute. 

Dennis van der Ven

Klik > website

Klik > Website

Vakmeester Guus

Klik > website

Klik > Website

ANGRO

Klik > website

Klik > Website

IT-OK

Klik > website

Klik > Website

De Hoevenbraak

Klik > website

Klik > Website

Foto Keetels

Klik > website

Klik > Website

De Beddenwinkel

Klik > website

Klik > Website

De Nachtegaal

Klik > website

Klik > Website

20 FIT

Klik > website

Klik > Website

PLUS

Klik > website

Klik > Website

Lacros

Klik > website

Klik > Website

Scootmobielen Veghel

Klik > website

Klik > Website

De Verfzaak

Klik > website

Klik > Website

InSchijndel

Klik > website

Klik > Website

The Social Club

Klik > website

Klik > Website

TVSchijndel adverteren

Klik > website

Klik > Website

TVE

Klik > website

Klik > Website

Copyright 2025  TVSchijndel, Je ziet ons echt overal

//