Laatste Schijndelse begroting ter behandeling naar Schijndelse gemeenteraad
Gepubliceerd: donderdag 15 oktober 2015 15:12
Schijndel - Gisteren is de laatste Schijndelse Begroting voor 2016 openbaar geworden die 5 november in de commissie en op 12 november in de gemeenteraad behandeld wordt. Op 26 maart 2015 hebben de drie gemeenteraden het herindelingsadvies vastgesteld. Hiermee is een grote stap gezet naar de verdere fusie van de drie gemeenten naar Meierijstad. De laatste fase zal het wetsvoorstel zijn dat in 2016 door de 1e en 2e kamer goedgekeurd moet worden. Meierijstad zal per 1 januari 2017 een feit zijn met de gemeenteraadsverkiezingen in november 2016. 2016 is dus een overgangsjaar naar de nieuwe gemeente Meierijstad. Met deze begroting presenteert het Schijndels college naar eigen zeggen “een gezonde basis voor de toekomst. De begroting is sluitend en laat zelfs een positief resultaat zien.” TVSchijndel heeft er een aantal zaken uitgepikt die wellicht interessant voor iedereen zijn om te lezen, wat zijn de speerpunten voor volgend jaar en wat gaat er veranderen? Met kosten als gevolg van eventuele verzoeken van het COA om vluchtelingen op te vangen is in deze begroting nog geen rekening gehouden.
Op orde Schijndels college: "We kunnen daarom stellen dat we de zaken op orde hebben. Dat is niet alleen in financieel opzicht zo: De gezonde basis heeft ook betrekking op: - De sportvoorzieningen - De schoolvoorzieningen - De openbare ruimte - De verenigingen en - Het beleid in de meest brede zin van het woord, geactualiseerd en op orde. Sterker nog: in een aantal opzichten hebben we een voorschot genomen op de toekomst door proactief in te spelen op nieuwe ontwikkelingen, vooral op het terrein van burgerparticipatie/overheidsparticipatie. Vooruitlopend op de begroting 2017 van Meierijstad is de uitdaging geweest om de uitgangspunten waar mogelijk in de drie gemeenten al gelijk te schakelen, zonder dat daarbij de lokale coalitieakkoorden en eigen afwegingskaders worden aangetast."
Op elkaar afstemmen Het op elkaar afstemmen heeft plaatsgevonden op de volgende onderdelen voor 2016 en de meerjarenraming 2017-2019: • Loon- en prijsstijging. Er wordt voorgesteld om te werken met een stelpost loon- en prijscompensatie. Dat betekent dat er geen automatische ophoging van budgetten plaats vindt. Indien er aantoonbare contracten, subsidieafspraken e.d. liggen worden budgetten daarop wel aangepast. Over de berekening van de hoogte van de stelpost zijn gemeenschappelijke afspraken gemaakt door dezelfde basis te nemen; • Aantallen inwoners en woonruimten worden gelijk gehouden in de meerjarenbegroting; • OZB. De waardestijging en waardedaling zijn verdisconteerd in het tarief. • Diverse opbrengsten (o.a. huren en pachten): Aanpassing conform bovengenoemde prijscompensatie dan wel contractueel overeengekomen percentages voor 2016. • Afvalstoffenheffing en rioolheffing worden kostendekkend opgenomen in de meerjarenbegroting. • Voor de algemene uitkering wordt de mei/juni circulaire genomen. Daar waar “winstwaarschuwingen” vanuit deze circulaire worden gegeven worden deze als stelpost in de begroting meegenomen. De overige uitgangspunten blijven gehandhaafd zoals ze in elke gemeente worden gehanteerd omdat dit onderdeel afhankelijk is van een keuze die nog gemaakt moet worden of dat dit financiële consequenties heeft.
Minder uitgaven Hulp bij de huishouding Minder uitgaven huishoudelijke hulp in verband met verlaging van het aantal gemiddelde normuren naar 2 normuren per week. Hiernaast is er sprake van een daling van het cliëntenaantal.
Minder uitgaven WVG voorzieningen Voordeel van € 50.000 op het collectief vervoer. In 2015 is er een sterke daling gezien van het collectieve vervoer. Bij het servicepunt regiotaxi is navraag gedaan naar de daling. Oorzaken van het afnemend regiotaxivervoer worden door het servicepunt genoemd: - strengere indicering - Invoer zonebudget - Oudere dames steeds mobieler waardoor lagere instroom. - Het nieuwe contract zorgt voor een kostenverlaging van 3% door het lagere zonetarief ten opzichte van voorgaand jaar. Hiernaast zijn de budgetten voor woonvoorzieningen en rolstoelvoorzieningen naar beneden bijgesteld met elk ongeveer € 30.000 omdat de lichte daling van de afgelopen jaren zich lijkt door te zetten.
Huishoudelijke hulp toelage Schijndel heeft een toelage toegekend gekregen in de algemene uitkering voor de periode 2015 en 2016. Deze bijdrage is beschikbaar gesteld voor het stimuleren van de vraag naar huishoudelijke hulp, teneinde zoveel mogelijk volwaardige werkgelegenheid te behouden. Dit bedrag zal hieraan besteed worden. Daarom wordt deze bijdrage budgettair neutraal geraamd.
Meerjarenperspectief: versobering In de programmabegroting zijn de voornemens voor het jaar 2016 en de cijfers voor het meerjarenperspectief 2017-2019 opgenomen. Een begroting wordt gepresenteerd die redelijk stabiel is voor de jaren 2016 t/m 2019. Dit is de laatste begroting van de gemeente Schijndel als zelfstandige eenheid. Met een kritische houding ten aanzien van de lopende uitgaven en het uitstellen dan wel afstellen van toekomstige investeringen is dit bereikt. Dit betekent zonder meer versobering, maar het Schijndels college denkt dat deze blijft binnen de marges van een acceptabel niveau. In het kader van de komende fusie zijn investeringen waarbij een politieke afweging dient plaats te vinden voorlopig doorgeschoven naar de nieuwe raad. In overleg met de fusiepartners wordt bekeken hoe met de subsidiëring en de eventuele korting van de diverse instellingen in de toekomst moet worden omgegaan.
3% trendmatige verhoging OZB Een begroting wordt aangeboden die geen extra OZB verhoging noodzakelijk maakt boven de normale trendmatige verhoging van 3%.
Vluchtelingen Met kosten als gevolg van eventuele verzoeken van het COA om vluchtelingen op te vangen is in deze begroting geen rekening gehouden. Indien besloten wordt om vluchtelingen op te vangen zal dit via een afzonderlijk voorstel aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Programma Bestuur – plannen gemeente • De decentralisatie van de jeugdzorg, AWBZ en de toeleiding van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt zal ook in 2016 de nodige aandacht vragen. Door middel van monitoring van beleidsuitvoering wordt het resultaat scherp in de gaten gehouden en worden beleidsregels indien nodig bijgesteld. Begin 2016 zijn het sociaal wijkteam en het basisteam jeugd volledig ingericht, toegerust op hun taken en zijn de werkzaamheden op elkaar afgestemd. • Vanaf nu is de wet Algemene Regels Herindeling (Arhi) het leidend regime waarbinnen de voorbereiding van de daadwerkelijke herindeling wordt opgepakt. Innovatie en harmonisering van beleid staat centraal en zal veel ambtelijke en bestuurlijke capaciteit vergen. • De regionale samenwerking op het niveau van Brabant-Noordoost (Agrifood Capital) wordt geïntensiveerd en geformaliseerd. Daartoe is een regionaal budget bijeen gebracht (€ 3,- per inwoner). Dit is voorlopig voor 2016 opgenomen. Voor 2017 en vol-gende jaren dient door Meierijstad een nieuwe afweging plaats te vinden. Bovendien levert Schijndel als werkgelegenheidsgemeente fysieke ambtelijke capaciteit aan de regio. • Al in een reeks van jaren is de gemeente Schijndel bezig met het aanpassen van haar dienstverlening in het licht van de veranderende relatie tussen de burger in de overheid. Vanuit het vertrouwen in haar burgers wil de gemeente Schijndel zich als overheid meer regisserend en faciliterend opstellen. Burgers en bedrijven krijgen zo meer ruimte om zich verantwoordelijk en betrokken te voelen bij het in stand houden van de kwalitatieve voorzieningen in Schijndel (participatiemaatschappij). Ook in 2016 wordt deze lijn voortgezet. • Lokale veiligheid betekent dat gemeenten een fors aandeel moeten leveren in de bestrijding van criminaliteit en ondermijning. Bijvoorbeeld bij georganiseerde wietteelt, vrouwenhandel, witwassen zwart geld, zware milieucriminaliteit, radicalisering, Outlaw Motor Gangs, maar ook voor de dagelijkse leefbaarheid in de buurten. Daarvoor moeten bijdragen worden georganiseerd, zowel vanuit de eigen organisatie als door de maatschappelijke partners. Binnen de gemeentelijke veiligheidstaken wordt een lokaal bestuur niet alleen geconfronteerd met vormen van criminaliteit die plaatsvinden in georganiseerd verband, maar wordt meer en meer gesignaleerd dat er daarbij sprake is van ondermijning. Dit betekent dat er nog meer behoefte is aan integrale samenwerking en een langdurige inzet. Dat vergt extra capaciteit van, onder andere, de gemeentelijke organisatie.
Meierijstad - plannen • Schijndel richt zich het komend jaar uiteraard op de bestuurlijke fusie met Veghel en St. Oedenrode. Activiteiten in dit kader zijn o.a.: - Het organiseren van de verkiezingen - Het bouwen van de nieuwe ambtelijke organisatie - De plaatsing van het personeel - Het realiseren van adequate huisvesting • De gemeente Schijndel werkt mee aan het realiseren van de ‘Agenda van Brabant’. Onder de vlag van de Vereniging van Brabantse Gemeenten levert de gemeente Schijndel haar bijdrage aan het realiseren van de Provinciale visie. • Met de regio Brabant Noordoost wordt verder op weg gegaan met de uitvoering van ‘het pact van de Ruwenberg’: de gemeente Schijndel draagt haar steentje bij aan de uitvoering van de strategische agenda ten aanzien van economische structuurversterking en innovatie onder de vlag van Agrifood Capital. De gemeente Schijndel doet dit door het leveren van een vaste financiële bijdrage, maar ook door het leveren van fysieke ambtelijke ondersteuning. Als werkgelegenheidsgemeente wordt de focus gehouden op economische groei door een actieve participatieve rol binnen de regio. • De gemeente Schijndel richt zich op de doorontwikkeling van de regionale samenwerking. In samenspraak met haar partners worden de beleidsvelden bepaald waarop de samenwerking verder gestalte gegeven kan worden. • De gemeente Schijndel blijft zich regionaal, provinciaal en landelijk profileren als innoverende gemeente en nemen binnen het kader van de eigen mogelijkheden het initiatief in vernieuwingsprocessen. Een speciaal innovatiefonds staat hiertoe ter beschikking. • Tot slot wordt het bestuurlijk en ambtelijk handelen in de context geplaatst van het verleggen van verantwoordelijkheden, ruimte geven, zelfredzaamheid en regievoering. Een terugtredende overheid binnen verantwoorde kaders.
WOON- EN LEEFOMGEVING
Wijkgericht beheer/wijkgericht samenwerken Burgers krijgen invloed op de besteding van toegewezen budgetten voor onderhoud. Stel per wijk, in overleg met de bewoners, op basis van wijkschouwen, het gewenste, bereikbare kwaliteitsniveau vast en maak prestatieafspraken hoe dat niveau bereikt en geconsolideerd kan worden. Maak daarbij ook afspraken over beschikbare budgetten in relatie tot eigen inzet. Samen met de fusiepartners van de gemeente Schijndel bekijken of in elke gemeente een pilot gestart kan worden om te komen tot wijkgericht beheer/wijkgericht samenwerken. In het kader van het fusieproces zal deze visie uitgewerkt worden om te komen tot wijkgericht beheer en wijkgericht samenwerken.
Verkoop openbaar groen De afgelopen jaren is er het nodige openbare groen verkocht aan de burgers. In 2016 wordt hiermee doorgegaan. Burgers hebben daarnaast nog de mogelijkheid om openbaar groen zelf te onderhouden. Ook via het groenbeleidsplan worden burgers direct betrokken bij de zorg van de groene woonomgeving. Bij de inventarisatie van het te verkopen openbaar groen is gebleken dat diverse percelen onrechtmatig worden gebruikt. De lijn wordt voortgezet om de in gebruik genomen grond te verkopen dan wel het onrechtmatig gebruik te stoppen.
Herbestemming locatie BS de Vossenberg De wijkbewoners van de ‘Bloemenwijk’ hebben in samenwerking met de gemeente gewerkt aan het schetsen van de door hen gewenste herontwikkeling van de locatie van voormalige basisschool De Vossenberg. De werkgroep met wijkbewoners heeft – vooruitlopend op verdere ontwikkeling van de plannen – de voormalige kleuterschool en gymzaal in gebruik genomen om te bouwen aan een sociaal en levendig hart van de wijk. De bewonersgroep biedt op deze manier ruimte aan activiteiten die bijdragen aan de sociale cohesie in de wijk. De ‘ontmoetingsfunctie’ die de voormalige basisschool in de wijk had, blijft zo behouden. Op de langere termijn voorziet de bewonersgroep een herontwikkeling. De activiteiten die zij nu in de bestaande bebouwing opstarten, bieden een springplank voor deze toekomstige herontwikkeling. Bij deze toekomstige herontwikkeling zal ook aandacht besteed worden aan de woonservice in de wijk Boschweg en de accommodaties in de wijk.
MILIEU EN NATUUR
Landschapsontwikkelingsplan In het kader van het Landschapsontwikkelingsplan zal in 2016 gestart worden met het project Versterking van natuur en biodiversiteit in de kern Schijndel. Natuur in de bebouwde kom is een belangrijk middel om mensen met natuur in aanraking te laten komen. Er zijn diverse diersoorten die bijvoorbeeld voor hun verblijfplaats gebonden zijn aan de bebouwde omgeving. In 2011 heeft de provincie Noord-Brabant als onderdeel van het leefgebiedenbeleid het beschermingsplan ‘Uitwerking Leefgebied Stad in Noord-Brabant’ opgesteld. In het leefgebiedenbeleid werkt de provincie samen met andere partijen aan de bescherming van bedreigde planten- en diersoorten.
Het project 'Versterking natuur en biodiversiteit in de kern Schijndel' kan worden gezien als vervolg op het project 'Samen naar een bio divers Schijndel', dat in het voorjaar van 2015 werd afgerond. Het project wordt in samenwerking met NMC Schijndel uitgevoerd en wordt opgehangen aan de volgende doelsoorten: huismus, gierzwaluw, huiszwaluw en vleermuizen. Een belangrijk onderdeel van het project is een breed opgezet educatietraject. Het project is opgebouwd uit vier samenhangende onderdelen: 1. Vooronderzoek doelsoorten en natuurkansen 2. Vergroten betrokkenheid bedrijven en bewoners 3. Uitvoering maatregelen (plaatsing nestkasten, aanplant hagen) 4. Monitoring maatregelen met professionele ondersteuning De looptijd van het project is 2015 – juli 2017
RUIMTE
Bestemmingsplannen Sinds 1 juli 2013 zijn al de bestemmingsplannen van Schijndel actueel en digitaal beschikbaar. In 2015 is er gestart met de actualisatie van het eerstvolgende bestemmingsplan (Boschweg Zuid-West), dit wordt in 2016 verder afgerond. Dit bestemmingsplan wordt ondergebracht in het bestemmingsplan Kom Schijndel, zodat er uiteindelijk vier bestemmingsplannen overblijven: - Komplan - Centrumplan - Landelijk Gebied - Bedrijventerreinen
Bouwlocaties Voor 2016 is de verwachting dat de volgende bouwlocaties gereed komen of dat de uitvoering dan nagenoeg is afgerond: • Tolakker 15 zorgappartementen • Kerk Wijbosch 30 woningen/ appartementen (afhankelijk van procedure en verkoop) • Mr. Michelsstraat 12 appartementen • Wilhelminalaan 21 appartementen en 6 woningen (afhankelijk van procedure en verkoop) • Vicaris Aertsweg 10 appartementen • Hulzebraak III fase 5a (10 rijwoningen), fase 1 (2 vrije kavels), fase 3b (10 tweekappers) • Rietbeemd 2 woningen eind 2015 opgeleverd • Enkele individuele woningen
Vrijkomende kerken Speciale aandacht gaat uit naar de vrijkomende kerken in Schijndel: in samenspraak met de parochie, omwonenden en geïnteresseerden zal hiervoor een nieuwe invulling moeten worden gevonden. Voor de kerk in het Wijbosch met het aansluitende terrein van De Geut is een plan ontwikkeld. Besluitvorming hierover is voorzien voor eind 2015, start bouw gepland in 2016. De kerk in de Hoevenbraak wordt verbouwd tot wonen in combinatie met een bedrijfsfunctie. Daarmee is voor twee kerken de toekomst bekend. De parochie zal in 2016 de aandacht gaan verleggen naar de planontwikkeling voor de kerk op de Boschweg.
SAMENLEVING
Leren gericht op werken Werkgelegenheid en onderwijs gaan in Schijndel hand in hand. Ook voor onderwijs geldt daarom kleinschaligheid en een relatief hoge diversiteit in aanbod op (speciaal)basis- en voortgezet onderwijs.
Aantrekkelijk voor jongeren Jongeren worden aan Schijndel gebonden door een diversiteit aan kwalitatief onderwijs, door recreatie-, ontspannings- en uitgaansmogelijkheden, waaronder een breed scala aan mogelijkheden voor sportbeoefening, door betaalbare woningen, door voldoende werkgelegenheid en mogelijkheden tot het vestigen van een eigen bedrijf, al dan niet in een bedrijvenhotel.
Meedoen Voor ouderen en mensen met beperkingen zijn er betaalbare aangepaste woningen met voorzieningen op het gebied van zorg op maat en mogelijkheden tot inwoning. Men woont langer zelfstandig, geïntegreerd in wijken of in en aan de rand van het centrum, veilig en op korte afstand tot laagdrempelige voorzieningen op het gebied van zorg, levensbehoeften en ontspanning.
Zorg geen reden tot zorg Er is een gevarieerd, breed en laagdrempelig aanbod aan zorgvoorzieningen, uiteenlopend van 1e-lijns gezondheidszorg en geestelijke zorg, zorg voor opvang van probleemkinderen, begeleiding van probleemgezinnen en thuiszorg.
Samen actief Schijndel heeft een veelomvattend en actief verenigingsleven. Door hechte onderlinge samenwerking worden de faciliteiten en voorzieningen optimaal benut en is de druk op vrijwilligers afgenomen.
Ontwikkelingen De 3 transities Door aanpassing van de pg-tarieven voor hulp in het huishouden wordt de hulp in het huishouden in 2016 nog toegankelijker. Bij de inkoop van leveranciers van zorg wil het Schijndels college in 2016 lokale aanbieders meer kans geven. In het 2e kwartaal 2016 wordt de besluitvorming voorbereid over de toekomst van WSD. In 2016 wordt verder gebouwd aan een eigen sociale dienst voor Meierijstad. Het streven is dat eind 2016 Medisch Centrum Schijndel operationeel is.
Aanpak armoede De in februari 2015 georganiseerde thema-avond armoede krijgt in 2016 een vervolg. Een themabijeenkomst armoede wordt jaarlijks geagendeerd. Om meer ruchtbaarheid te geven aan lokale initiatieven en activiteiten wordt in het najaar van 2015 gestart met een artikelenreeks in een lokale krant, in 2016 wordt geëvalueerd of en op welke wijze hieraan een vervolg wordt gegeven. Verder worden activiteiten in het kader van armoede gebundeld en wordt samen met organisaties die zich bezig houden met armoede, professionele en vrijwilligers-, bekeken hoe lokale samenwerking een structureel karakter kan krijgen. Ter ondersteuning van ZZP’ers die te maken krijgen met armoedeproblematiek is een ZZP AdviesPunt in Schijndel gerealiseerd.
ONTSPANNING EN WELZIJN
Ontwikkelingen In haar visie gaat het college uit van meer vertrouwen in en eigen verantwoordelijkheid van de burgers. Van door de gemeente gesubsidieerde instellingen wordt verwacht dat zij dit gedachtegoed uitdragen in hun ondersteuningsrol naar inwoners. Dit zal tot uitdrukking komen in prestatieafspraken van de gemeente met de instellingen. Instellingen worden geacht de komende jaren meer en meer samen te werken en over de eigen grens te kijken. Verrassende samenwerkingsverbanden kunnen hierdoor ontstaan.
Vrijwilligers Met de ambitie om een grotere betrokkenheid van Schijndelse inwoners waar te maken wordt een impuls gegeven aan het vrijwilligerswerk. Met Welzijn De Meierij is afgesproken dat samen met lokale organisaties het potentieel aan vrijwilligers onder ouderen (60+) beter benut gaat worden.
Subsidiebeleid Het college is van mening dat verenigingen en instellingen in hun activiteiten minder overheidsafhankelijk moeten zijn. Er dient meer verantwoordelijkheid neergelegd te worden bij de burgers en de rol van de overheid is vooral een regisserende. Het huidige Subsidieprogramma Welzijn is verlengd tot de start van Meierijstad. In het kader van Meierijstad worden een nieuwe subsidieverordening en daarop gebaseerde beleidsregels voorbereid. Als uitgangspunt voor de subsidieverstrekking wordt gehanteerd dat subsidie wordt verstrekt voor: • Activiteiten waarmee de participatie van de meest kwetsbare groepen wordt bevorderd; • Activiteiten die in belangrijke mate bijdragen aan de verbetering van de sociale cohesie; • En activiteiten die bijdragen aan een grotere verantwoordelijkheid van mensen voor hun omgeving. • Gesubsidieerde activiteiten dienen als doelstellingen te hebben: • Het realiseren en in stand houden van een infrastructuur aan vrijwilligersorganisaties met daarbij specifieke aandacht voor die organisaties die zich inzetten voor het organiseren van in het gemeentelijke beleid passende activiteiten; • Het bevorderen van de zelfredzaamheid door het voorkomen en wegwerken van maatschappelijke achterstanden. Daar horen ook educatieve activiteiten bij die zich richten op mensen in een risico- of in een achterstandssituatie; • Het bevorderen van de maatschappelijke en sociale participatie; • Het bevorderen van de persoonlijke ontwikkeling; • Het bevorderen van op ontspanning en op ontmoeting gerichte activiteiten specifiek voor jeugd en gehandicapten. De subsidies zijn ook onderwerp van afweging geweest. Vanaf 2016 is op de subsidies een korting toegepast die oploopt tot maximaal 10% in 2018 op basis van het bedrag 2014. Het college wil in overleg met de fusiepartners bekijken hoe met de subsidiëring en de eventuele korting van de diverse instellingen in de toekomst moet worden omgegaan.
Sport In de lijn van het gemeentelijke beleid wordt meer verantwoordelijkheid gelegd bij de sportverenigingen voor de eigen sportaccommodatie. Het privatiseren van sportaccommodaties is optioneel. Het realiseren van een accommodatie voor één vereniging is niet meer van deze tijd. Investeringen worden getoetst aan NOC*NSF-normen. Sinds de realisatie van een aantal projecten in 2014 beschikken zowel de binnen- als de buitensportverenigingen over prima accommodaties. Met uitzondering van de wens van de Wielervereniging Schijndel om de huidige wielerbaan uit te breiden, zijn in de nabije toekomst geen nieuwe investeringen te verwachten. Volstaan kan worden met vervangingsvesteringen. Bekeken wordt in hoeverre de uitbreiding van de wielerbaan gerealiseerd kan worden. In 2016 worden de kleedlokalen van SV Avanti ’31 vervangen. In de lijn van het huidige sportbeleid blijft verder aandacht bestaan voor sportstimuleringsprojecten voor specifieke doelgroepen (ouderen, mensen met een beperking, jongeren). Met de fusiegemeenten Sint-Oedenrode en Veghel wordt een nieuw sportbeleid en de harmonisatie van sporttarieven en -subsidies voorbereid. Beiden zullen in 2017 aan de raad van Meierijstad worden voorgelegd.
Kunst Het college blijft kunstobjecten in de openbare ruimte realiseren. Gezien de economische situatie wordt hiermee bedachtzaam omgegaan. De financiering van kunstobjecten blijft komen uit een reserve, die gevoed blijft vanuit de opbrengst van gronden. De mindere grondverkoop heeft wel gevolgen voor de hoogte van de reserve. Het kunstbezit van de gemeente wordt verder ingezet ter promotie van de gemeente. Verder zal voor zover mogelijk meegewerkt worden aan nieuwe initiatieven op het gebied van recreatie en toerisme, kunst en cultuur. Verzoeken hiervoor worden individueel in behandeling genomen.
JEUGD EN ONDERWIJS
Passend onderwijs Ook voor kinderen met een handicap of met gedragsproblemen moet er een passende onderwijsplek zijn. Liefst op een gewone school waar het kind extra begeleiding krijgt, maar als het echt nodig is in het speciaal onderwijs. Het kabinet wil het stelsel voor passend onderwijs herzien. In het nieuwe stelsel krijgen scholen de plicht een passende onderwijsplek te bieden aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Leraren worden beter voorbereid op hoe zij met zorgleerlingen moeten omgaan en hoe de bureaucratie wordt verminderd. Het speciaal onderwijs blijft bestaan met capaciteit voor zo’n 70.000 leerlingen. De verantwoordelijkheid voor passend onderwijs is op de eerste plaats een verantwoordelijkheid voor het onderwijs. Hiertoe zijn er zowel voor het primair onderwijs als voor het voortgezet onderwijs samenwerkingsverbanden ingesteld.
Doorontwikkeling EBC’s en bouw in de buurt Basisscholen, peuterspeelzalen en kinderopvang werken intensief samen in de integrale benadering van kinderen in de leeftijd van 0-12 jaar. Zo worden problemen vroegtijdig gesignaleerd en aangepakt. Stichting Peuterspeelwerk Schijndel en Stichting Kinderopvang Schijndel de Plu zijn in 2015 gefuseerd. In 2015 is het concept van de EBC’s verder uitgewerkt tot een verbeterde integratie in de wijk, waarbij een goede aansluiting en samenwerking met het CJG voorop staat. Hiermee is ook de aansluiting gewaarborgd met het specialistisch jeugdhulpteam (basisteam jeugd en gezin). In 2016 wordt door middel van de realisatie van een peuter-/kleuterhuis in EBC Icarus de basis gelegd voor de doorontwikkeling naar het eerste integrale kindcentrum in Schijndel. Door de realisatie van het peuter-/kleuterhuis wordt ook stichting TIM in staat gesteld om haar concept voor de ontwikkeling van niet leerbare kinderen tot uitvoering te brengen.
Onderwijshuisvesting Met ingang van 1 januari 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor nieuwbouw, uitbreiding en onderwijskundige aanpassingen. Plannen hiervoor kunnen door de schoolbesturen worden ingediend en door de gemeente worden opgenomen op een door de raad vast te stellen integraal huisvestingsplan.
Elde College In september 2015 is de vervangende nieuwbouw van het Elde College in gebruik genomen. In 2016 wil het college de campus van het Elde College afronden met voldoende mogelijkheden voor buitensport.
ZORG
De Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 • Het door ontwikkelen van huidig WMO beleid en uitvoeren gedecentraliseerde taken met lagere budgetten; • Voorliggend zijn oplossingen via het eigen netwerk of via algemene voorzieningen. Alleen nog maar maatwerkvoorzieningen vanuit de WMO per 1 januari 2015. • De nieuwe WMO is per 1 januari 2015 geëffectueerd. Het beleid en de verordening zijn vastgesteld. • De begeleiding en dagbesteding (+ kortdurend verblijf en beschermd wonen) die in 2014 nog in de AWBZ zaten, zijn op 1 januari 2015 ondergebracht in de WMO en is daarmee een verantwoordelijkheid voor de gemeenten. Dit gaat gepaard met een overheveling van 75% van het bestaande budget; • Er wordt landelijk 50 miljoen beschikbaar gesteld voor de invoering van sociale wijkteams.
Bevorderen gezondheid van de inwoners Basisgezondheidszorg wordt uitgevoerd door de GGD. Dit ligt vast in de Gemeenschappelijke Regeling. In de Wet publieke gezondheid ligt vast wat in het basispakket hoort: collectieve preventie, uitvoering infectieziekten bestrijding en uitvoering jeugdgezondheidszorg. Binnen dit basispakket kunnen gemeenten nog kiezen voor bepaalde accenten. In Schijndel wordt gekozen voor inzet GVO functionaris en extra contactmomenten voor pubers in de knel? In 2015 is er op basis van nieuw landelijk beleid een gemeentelijke nota gezondheidsbeleid opgesteld, waarin de ambities en belangrijkste speerpunten op het gezondheidsbeleid worden vastgelegd.
Samenwerking in de regio De in gang gezette en goed verlopende samenwerking in de Meierijgemeenten op het terrein van AWBZ en WMO zal voortgezet worden, vooral daar waar het gaat om uitwisseling van ervaringen in de uitvoering en verdere verbetering van het beleid. In het kader van Meierijstad vindt overleg plaats over de wijze van uitvoering van de WMO en hoe op termijn gekomen kan worden tot harmonisatie. Stuurgroep Wonen, Werken, Zorg en Inkomen (WWZI) De stuurgroep WWZI blijft lokaal een belangrijke speler bij de ontwikkeling van het beleid en de uitvoering ervan. Integraliteit en samenwerking zijn het fundament om de uitdagingen op het sociaal domein goed op te kunnen pakken.
De WMO Adviesraad In 2014 is het beleid in goed overleg met de nieuwe WMO Adviesraad tot stand gekomen. Deze adviesraad is voor de gemeente een belangrijke speler in het veld. Zij zijn voor de gemeente de ogen en oren van de doelgroepen waar het WMO beleid op gericht is. Voor 2015 is de afspraak dat minimaal 1 x per 3 maanden telkens voorafgaand aan de terugkoppeling aan de raad, de voortgang van (de uitvoering van) het beleid besproken wordt met de WMO Adviesraad. Op verzoek kan het overleg frequenter zijn. In overleg met de WMO Adviesraad is besloten om deze raad in een vroegtijdig stadium te betrekken bij de voorbereiding van beleidswijzigingen en -ontwikkelingen.
Doorontwikkeling sociale wijkteams In 2016 wordt het ingezette beleid m.b.t. de sociale wijkteams gecontinueerd. De sociale wijkteams vormen de toegang voor inwoners die ondersteuning nodig hebben om optimaal te kunnen participeren in de samenleving. Het sociaal Wijkteam werkt onder de directe verantwoordelijkheid van de gemeente en daarin participeren naast de eigen medewerkers van WegWijs medewerkers van Juvans, MEE, basisteam jeugd/Centrum voor Jeugd en gezin. Daarnaast is er een schil omheen van deskundigen, waaronder huisartsen, wijkverpleegkundigen, zorgaanbieders en Optimisd. Met hen zijn afspraken gemaakt (of zullen nog worden gemaakt) om te zorgen voor een optimale afstemming. Doorontwikkeling woonservicepunten/zones De oorspronkelijke doelstellingen van de gemeente rondom het instellen van woonservicezones luiden: • Zo lang mogelijk zelfstandig wonen; • Voorzieningen dicht in de buurt; • Meer betrekken van de omgeving bij de voorzieningen en het zorgen voor elkaar.
Deze doelstellingen passen nog steeds uitstekend binnen de nieuwe wettelijke kaders. In 2015 zijn de volgende concrete activiteiten uitgevoerd: • Het uitvoering geven aan een gezamenlijk communicatieplan, met een gezamenlijke format voor een website • Periodiek overleg tussen de gezamenlijke woonservicepunten en een afvaardiging van de stuurgroep WWZI om activiteiten en ideeën met elkaar uit te wisselen en zorg te dragen voor verdere doorontwikkeling van de woonservicepunten • Een nieuwe subsidieregeling voor de woonservicepunten • Integratie van de informatie- en adviesfunctie met het Sociaal Wijkteam. • Afstemming van wijkvoorzieningen in de wijk Boschweg.
Digitaal platform Het digitaal platform Schijndel ontmoet (= digitaal dorpsplein) is in 2014 gelanceerd. Een onderdeel hiervan is slimme zorg: een aanbod van digitale instrumenten, die het voor mensen mogelijk maakt om langer zelfstandig te blijven wonen. Daarnaast is er een onderdeel leefbaarheid in de wijk. In 2015 is hiervoor een pilot in Wijbosch uitgevoerd. Doel van deze pilot is het creëren van een community waarin mensen via het digitaal platform elkaar kunnen ondersteunen in hulpvragen, klussen, alarmering, e.d. De pilot dient als opmaat voor andere woonservicepunten in Schijndel.
Eigen kracht wijzer (EKW) De Eigen KrachtWijzer kan gebruikt worden door inwoners van Schijndel om een antwoord te krijgen op vragen op het terrein van wonen, welzijn, zorg en inkomensondersteuning. Het instrument zal ook ingezet worden door de ouderen- en informatieadviseurs, maar ook door medewerkers van het Sociaal Wijkteam. Daarnaast zijn er afspraken gemaakt met zorg- en welzijnsinstellingen over het gebruik van dit instrument. In 2015 is dit instrument geëvalueerd in samenwerking met de Hogeschool Arnhem Nijmegen. Naar aanleiding hiervan zullen de resultaten in de uitvoering worden geïmplementeerd
WMO dagopvang De WMO dagopvang (niet geïndiceerde dagbesteding) is gestart met de pilot Gasthuis in 2013 en na evaluatie in 2014 ook in andere woonservicepunten opgezet. Deze vorm van dagopvang zal ook in 2016 worden aangeboden. De dagopvang voor mensen met een psychiatrische achtergrond (vrije inloop, aangeboden door Reinier van Arkel en gefinancierd door de gemeenten) wordt in 2016 gecontinueerd.
Samenhang met Participatiewet In 2016 zal beleid ontwikkeld worden inzake de samenhang tussen de Participatiewet en de dagopvang. Extra kansen in relatie tot samenwerking met Optimisd en andere partners op dat terrein voor sociale activeringsactiviteiten.
Rapport onderzoek Wonen, Welzijn, Zorg Huis en Erf heeft samen met Laverhof en de gemeente Schijndel de woon- en zorgbehoeften van ouderen en mensen met beperkingen in beeld gebracht. Dit heeft geleid tot een aantal adviezen, die door de stuurgroep WWZI verder uitgewerkt en mogelijk of per definitie geïmplementeerd zullen gaan worden. Voorbeelden hiervan zijn: bewustmakingscampagne woningeigenaren, afspraken met Huis en Erf over doorstroom van mensen vanuit beschermd wonen, opplussen van woningen uit het bestand van Huis en Erf
Vrijwillige ouderenadviseurs/informatieadviseurs Er zijn afspraken gemaakt met de lokale ouderenbonden over de inzet van vrijwillige ouderenadviseurs. Deze inzet is vanaf 2011 al succesvol geweest. In 2013 is dit nog aangevuld met informatieadviseurs op de woonservicepunten. De gemeente draagt zorg voor periodieke scholing. Bij deze scholing zal het veranderingsproces van de nieuwe WMO betrokken worden.
Aantrekkelijk woon-, werk- en leefklimaat • Breedband: Schijndel is bestuurlijk trekker om op regionale schaal uiteindelijk het buitengebied van glasvezel te voorzien. Voor de leefbaarheid, technisch hoogwaardige bedrijfsontwikkeling en algehele verbondenheid “met de wereld”. Dus heel Schijndel aangesloten. Hierdoor is nu een commerciële partij geïnteresseerd om per gemeente samenwerking te plegen op de uitrol van glasvezel. • Gebiedsopgave Dommelvallei: Schijndel neemt deel in een gebiedsopgave in een verkenningsfase om kansen na te gaan voor ecologische (natuur en water), maar ook commerciële (toerisme, kleinschalige en gepaste bedrijvigheid) via een integrale aanpak. Daar bij hoort het aanhaken van geïnteresseerde partijen in het gebied. Uiteindelijk is kwaliteitsverbetering van het landschap daarmee beoogt. Externe financiering is ook een onderdeel daarvan. • Gebiedsopgave Duits Lijntje: Schijndel neemt deel in een gebiedsopgave in een verkenningsfase om kansen na te gaan voor ecologische (natuur en water), maar ook commerciële (toerisme, kleinschalige en gepaste bedrijvigheid) via een integrale aanpak. In een volgende fase worden geïnteresseerde partijen nader betrokken. Uiteindelijk is structuurversterking van het landschapselement het Duits Lijntje daarmee beoogt. Externe financiering is ook een onderdeel daarvan.
Kringloopproject In 2014 is gestart met een onderzoek naar mogelijkheden van een kringloopproject in samenwerking met de Vincentiusvereniging en de WSD. De doelstelling is tweeledig: • kringloopgedachte verder vorm geven; • vergroten van mogelijkheden van participatie/werk voor mensen met een beperking. Naar aanleiding van dit onderzoek is de Vincentiusvereniging tot de conclusie gekomen dat het project te groot was voor hun organisatie en daarop hebben zij zich teruggetrokken. Daarna is besloten een projectgroep de ontwikkeling van een kringloopbedrijf met als uitvoerend partners WSD en Het Goed verder uit te laten werken. Dit onderzoek is afgerond met als conclusie dat een dergelijke opzet voor Schijndel haalbaar is. Het voornemen is om per 1 januari 2016 met het kringloopbedrijf te starten aan de Ambachtstraat.
Programma 'vertrouwen in burgers' De programmabegroting en het daaraan gekoppeld financieel perspectief gaat uit van een zich wijzigende relatie tussen overheid en burgers. Schijndel geeft daaraan vorm en inhoud via burgerparticipatie en burgerinitiatief (ook wel overheidsparticipatie of zelfsturing genoemd), daarbij ruimte gevend aan meer eigen verantwoordelijkheid voor burgers, organisaties en bedrijven en een verminderde afhankelijkheid van de overheid. Om dit proces te stimuleren en in goede banen te leiden is er sturing nodig. Het programma ‘vertrouwen in burgers’ heeft tot doel om zowel op het niveau van de omgeving, de interne organisatie als het bestuur de cultuurverandering op gang te brengen en te borgen. Uitgangspunten van het programma De gemeente Schijndel wil via het programma ‘Vertrouwen in Burgers’ invulling geven aan de zich wijzigende relatie tussen overheid en burgers. Uitgangspunten hierbij zijn: • Meer eigen verantwoordelijkheid voor burgers, organisaties en bedrijven en een verminderde afhankelijkheid van de overheid; • Hierbij gaat de gemeente uit van een relatie tussen overheid en burgers die gebaseerd is op vertrouwen; • Met dit vertrouwen kan de overheid zich uit tal van processen terugtrekken en zich terughoudend en meer regisserend opstellen. Burgers en bedrijven krijgen hiermee de ruimte om zich daadwerkelijk betrokken en verantwoordelijk te voelen bij het realiseren en in stand houden van de kwalitatieve voorzieningen binnen de gemeente.
Het programma richt zich op: • Omgeving Het programma heeft als doel om bij partners uit de omgeving (burgers, bedrijven, instellingen) bewustwording te creëren en te stimuleren. Zij moeten zich ervan bewust zijn dat zij de ruimte krijgen om eigen verantwoordelijkheid te nemen en zij moeten vervolgens gestimuleerd worden om deze ruimte ook daadwerkelijk te nemen. • Interne organisatie (medewerkers, management) Medewerkers spelen een belangrijke rol in het contact met partners. Hun (open) houding en gedrag moeten ertoe leiden dat partners worden gestimuleerd en gefaciliteerd in het nemen van eigen verantwoordelijkheid en eigen initiatieven. Het programma heeft als doel om deze interne cultuurverandering te voeden en te verankeren in de eigen organisatie. • Bestuur (College van B&W, raadsleden) Een gemeentelijke organisatie die wil werken volgens de uitgangspunten van overheidsparticipatie moet zichzelf daarop voorbereiden. Daar hoort ook een andere rol voor de gemeenteraad en het college bij. Zij krijgen te maken met dezelfde cultuuraspecten als de ambtelijke organisatie. Daarnaast zijn er nog een paar specifieke aspecten. Het gaat dan om de invloed van burgers op het besluitvormingsproces: wat laat je over aan welke kring van burgers, hoe ver reikt hun invloed, hoe wordt er toegezien op het verloop van het proces (borging algemeen belang, integrale afweging)? Dit heeft ook zijn weerslag op de manier waarop de gemeenteraad invulling geeft aan zijn taken: burgers bepalen veel meer zelf de inhoudelijke norm, de raad let meer op het verband of de omgeving waarin het proces zich afspeelt. Daarnaast zal de raad vooral actief en proactief moeten aansluiten bij zaken die ‘in het veld’ spelen. Het programma heeft als doel om de uitgangspunten van overheidsparticipatie die de gemeente Schijndel wil hanteren, bestuurlijk verder te definiëren. Het programma heeft verder als doel om ook op bestuurlijk niveau de cultuurverandering te onderhouden en te verankeren.
Specifieke projecten in 2016 waarbij het aspect 'vertrouwen in burgers' een belangrijke rol speelt, zijn: • De vorming van de herindelingsgemeente Meierijstad; de visie Meierijstad 2015, de besturingsfilosofie en de organisatiefilosofie voor Meierijstad leggen een brede basis voor voortzetting van het werken vanuit ‘vertrouwen in burgers’ vanaf de fusiedatum. Tot die tijd vindt tussen de drie fusiegemeenten afstemming van beleid plaats. Dorps- en wijkraden zullen nadrukkelijk worden betrokken bij dit proces. De drie gemeenteraden gaan daarbij ook gezamenlijk aan de slag met hun rol en positie bij burger- en overheidsparticipatie. • De doorontwikkeling van woonservicepunten, waarbij burgerkracht, kracht van de omgeving en de gedragenheid van de woonservicepunten door burgers en organisaties de speerpunten zijn; • Herontwikkeling locatie Vossenberg. De wijkbewoners zitten aan het stuur om richting te geven aan de ontwikkeling van hun wijk; • Groenadoptie, continuering en verder uitzetten; • WOZ-waardering ‘De burger telt mee’, waarbij burgers hun gegevens voor de WOZ-waardering kunnen controleren en aanpassen. • Het gebruik van sociale media om de betrokkenheid van burgers bij de totstandkoming van beleid te vergroten; • Het stimuleren van het gebruik van het virtuele dorpsplein SchijndelOntmoet, waarbij dit virtuele dorpsplein wordt gebruikt als kanaal om het sociale klimaat binnen de gemeente te verbeteren. • De eigen medewerkers en teams binnen de gemeente Schijndel werken klantgericht, integraal en in wisselende samenstellingen samen, zowel in houding en gedrag als binnen de organisatorische mogelijkheden; • In 2016 maakt de gemeente maximaal gebruik van de beschikbare basisregistraties, de mogelijkheden van haar eigen registraties of administraties in de ketens tegen de laagst mogelijke levensduur kosten met behoud van de privacy. • In 2016 wordt aan klanten gevraagd alleen gegevens die niet binnen de gemeente aanwezig zijn. Dit kan door de gegevens uit de beschikbare basisregistraties als enige bron te gebruiken en bij gerede twijfel fouten terug te melden; • In 2016 wordt de kwaliteit van de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) geoptimaliseerd. Verder wordt een start gemaakt met het aanvullen van de gegevens in de BGT voor het Beheer van de Openbare Ruimte. • In 2016 is de dienstverlening gericht op, naast handhaving op het huidige niveau, om op 1 januari 2017 de deuren van de nieuwe gemeente Meierijstad te kunnen openen.
Uitvoering wet WOZ In het kader van de Wet waardering onroerende zaken worden alle onroerende zaken in Nederland jaarlijks gewaardeerd. Voor het tijdvak 2016 geldt de waarde zoals die met prijspeildatum 1 januari 2015 is vastgesteld. In de afgelopen jaren ging het slecht met de woningmarkt. Inmiddels is er landelijk weer sprake van een stijgende lijn. Het aantal verkopen trekt nu ook in Schijndel aan. De gerealiseerde verkopen vormen de basis voor de waardering van alle woningen in het kader van de Wet WOZ. Over de periode van 2008 t/m 2014 zijn de volgende aantallen gerealiseerde verkopen binnen het modelmatig waarderingssysteem van de gemeente Schijndel geregistreerd.
Woningverkoop Uit de tot nu toe geregistreerde verkopen in 2015 lijkt het aantal verkopen in Schijndel in 2015 op een vergelijkbaar niveau uit te komen.
Waardeontwikkeling De WOZ-waarde op peildatum 1 januari 2015 geldt als heffingsgrondslag voor de OZB voor het belastingjaar 2016. In de periode tussen januari 2014 en januari 2015 heeft het Kadaster landelijk een gemiddelde prijsstijging van bestaande koopwoningen van 2,1% geconstateerd. Ook het CBS heeft over dezelfde periode landelijk een stijging van 2,1% geregistreerd. De permanente marktanalyse van de verkopen in de gemeente Schijndel is nog niet volledig afgerond. Op dit moment lijkt de waardeontwikkeling van woningen in de gemeente Schijndel (2,06%) nagenoeg gelijk op te lopen met deze landelijke cijfers. Deze gemiddelde waardeontwikkeling is een samenstel van diverse percentages van stijgingen en dalingen binnen de verschillende objectsoorten en geeft dus geen beeld van de waardeontwikkeling van de individuele woning. Op dit moment beschikt het college nog over onvoldoende informatie om de ontwikkeling van de totale waarde in Schijndel aan te geven.
Landelijke voorziening WOZ De aansluiting van de gemeenten op de Landelijke voorziening WOZ is opnieuw vertraagd. De eerste gemeenten zijn op de Landelijke voorziening WOZ aangesloten. Binnen de LV WOZ worden gegevens van alle onroerende zaken centraal uitgewisseld. Elke afnemer krijgt de gegevens uit één loket aangeleverd. De LV WOZ is bij het Kadaster ondergebracht. Afnemers zijn de Belastingdienst, de Waterschappen, het CBS, maar ook notariaat, banken en verzekeraars. De komst van de LV WOZ heeft gevolgen voor de processen en systemen van gemeenten. De koppeling tussen de BAG-gebouwen en de WOZ-basisregistratie is tot stand gebracht en voldoet aan de norm voor aansluiting aan de LV WOZ. Volgens planning van de Waarderingskamer zou de gemeente Schijndel in het vierde kwartaal van 2015 aansluiten op de LV WOZ. Op dit moment is echter de vraag aan de orde of de gemeente Schijndel nu zelfstandig op deze landelijke voorziening gaat aansluiten of dit in een later stadium als gemeente Meierijstad gaat gebeuren. Dit wordt overlegd met de Waarderingskamer en de fusiepartners.
Onroerende zaakbelastingen De heffingsgrondslag voor de onroerende- zaakbelastingen is de waarde zoals die in het kader van de Wet waardering onroerende zaken jaarlijks wordt vastgesteld. Er zijn twee onroerende zaakbelastingen namelijk de belasting wegens het genot krachtens zakelijk recht (meestal het recht van eigendom) en de belasting wegens gebruik. Per 2006 is de gebruikersbelasting voor woningen afgeschaft. In overeenstemming met de wettelijke voorwaarden heeft de gemeente Schijndel een tariefdifferentiatie toegepast voor woningen en niet-woningen. Door het kabinet is de maximering van de tarieven voor de OZB met ingang van 1 januari 2008 afgeschaft. De afschaffing van deze maxima had voor de gemeente in de praktijk geen betekenis. In de begroting voor 2016 is een opbrengstverhoging van 3 % voorzien. Daarnaast is er een beperkte opbrengstverhoging als gevolg van de areaaluitbreiding (meeropbrengst als gevolg van nieuwbouw en verbouw) te verwachten. Daarentegen zal als gevolg van de leegstand van niet-woningen in Schijndel, de opbrengst van de belasting wegens gebruik van de niet-woningen enigszins achterblijven.
Afvalstoffenheffing Om de gevolgen van deze wijzigingen voor de burger in beeld te brengen, volgt een overzicht van de kosten van de afvalstoffenheffing, uitgaande van een gemiddelde burger met 7 ledigingen GFT en 12 ledigingen restafval. Bij het tarief voor ondergrondse containers is uitgegaan van 20 inworpen van 30 liter en 20 inworpen van 60 liter per jaar.
Uit dit overzicht blijkt dat de tarieven bij een gelijk aanbiedingsgedrag, in 2016 leiden tot een hogere afvalstoffenheffing dan vorig jaar.
Ontwikkeling lokale lastendruk Om een indruk te geven van de lokale lastenontwikkeling is hieronder een gemiddelde aanslag uitgewerkt voor zowel een huurwoning als een eigen woning. Bij het bepalen van deze ‘gemiddelde’ aanslag is uitgegaan van de volgende uitgangspunten: • Voor de berekening van de lasten van de OZB wordt uitgegaan van een gemiddelde WOZ-waarde. Gelet op de waardedalingen van de laatste jaren wordt voor 2016 de huidige gemiddelde WOZ-waarde van € 244.000,00 gehanteerd. • Voor de afvalstoffenheffing wordt uitgegaan van een huishouden met een 140 liter gft-container die 7 keer per jaar wordt geleegd en een 140 liter restafvalcontainer die 12 keer per jaar wordt geleegd. • Binnen de verbrede rioolheffing is een eigenarenheffing ingevoerd op basis van de WOZ-waarde. Ook bij de berekening van de hoogte van deze heffing is uitgegaan van een gemiddelde WOZ-waarde van € 244.000. • Voor de gebruikersheffing zijn twee situaties weergegeven. Een voor een eenpersoonshuishouden met een waterverbruik tot 100 m3 en een voor een meerpersoonshuishouden met een waterverbruik tussen 100 en 201 m3. • De resultaten zijn indicatief. Dat wil zeggen dat in individuele situaties de bedragen af kunnen wijken omdat de omstandigheden anders zijn.
Conditie gemeentelijke gebouwen Uit de inspectie, uitgevoerd door RSP Kraan (2012/2013) blijkt dat dat de meeste gemeentelijke gebouwen een conditie hebben van schaal 2 en 3 (is goed en redelijk, conform Nen 2767). Deze algemene conditie is een gemiddelde van de weging van verschillende onderdelen. Incidenteel kunnen gebouwonderdelen echter wel een lagere of hogere conditiescore hebben. Hiermee voldoet de huidige kwaliteit aan het vastgestelde kaders (minimaal niveau 3) en blijkt er ook dat er geen algeheel achterstallig onderhoud aanwezig is. Enkele gebouwen waar de conditiescore matig is betreffen situaties met een beperkte handhavingsduur. Hier is dus wel sprake van achterstallig onderhoud. Het betreft gebouwen die op de nominatie staan voor sloop of verkoop zoals voormalige basisschool Vossenberg, gymzaal Papaverstraat, en voormalige dependance Kwekkeveld. De gebouwen voormalige De Geut en gymzaal Wilhelminalaan zijn niet meer in de MOP opgenomen. Deze zijn niet meer in gebruik en behoeven daarom geen onderhoud meer
Personeel(sformatie) gemeente Personeel is het belangrijkste instrument om de eigen doelstellingen te realiseren. Optimaal rendement van personeel wordt bereikt wanneer het personeel fluitend naar haar werk gaat. Fluitend naar het werk gaan betekent inzetten op basis van talent binnen de kaders van modern werkgeverschap. De formatiegrens van de Schijndelse gemeentelijke organisatie is door de gemeenteraad bij besluit van 9 november 2006 bevroren op 156,9 fte. Bij gemeenteraadsbesluit van 12 juni 2008 over de invoering van de blauwe zone is de formatiegrens bijgesteld naar 157,58 fte. Bij de vaststelling van de begroting 2010 is in de maatregelen om de begroting meerjarig sluitend te maken een formatievermindering van 10% opgenomen, wat neerkomt op een formatie van 142 fte. Per 1 januari 2016 is de formatie 139,50 fte. In de afgelopen jaren is er dus flink bezuinigd op personeel, zonder daarbij geweld te doen aan de dienstverlening van de burgers en het bestuur. Daarin zijn de grenzen bereikt en is gemerkt dat er geen mogelijkheden zijn om daar verder op te bezuinigen zonder de dienstverlening aan te tasten. Ook de op handen zijnde fusie zal van medewerkers een extra inspanning vragen.
Grondbeleid Het beleid van de gemeente Schijndel is vastgelegd in de nota Grondbeleid. Deze is op 18 december 2014 door de gemeenteraad vastgesteld. Het actuele beeld van de grondexploitatie geeft een gezond beeld. De omvang van de grondexploitaties zijn relatief beperkt. Nog steeds is het verwachte resultaat op het woningbouwcomplex Hulzebraak III negatief. In het verleden zijn voor dit verwachte verlies voorzieningen getroffen. Het is niet nodig aanvullende verliezen te nemen. Voor de complexen met bedrijfsgronden worden significante winsten verwacht.
Uitvoeringskader voor strategische grondverwerving Voor strategische grondaankopen is het budgetrecht van de raad van toepassing. De door de raad vastgestelde exploitatieopzetten zijn de formele basis voor het budgetrecht. Deze exploitatieopzetten worden vertaald naar jaarlijkse raming van inkomsten en uitgaven in de gemeentelijke begroting. Overschrijdingen van deze ramingen zijn rechtmatig mits deze plaatsvinden binnen de kaders van een vastgestelde exploitatieopzet. Een aanvullend bestuurlijk kader is noodzakelijk om strategische grondaankopen te doen wanneer de kans zich aandient. Het gaat daarbij om transacties waarbij het niet altijd mogelijk is te voorzien in een raadsbesluit of exploitatieopzet. In die gevallen gelden de volgende afspraken voor aankopen die een bedrag van € 250.000 overschrijden: • Presidium wordt te allen tijde vooraf vertrouwelijk op de hoogte gebracht • Wat de gemeente wil aankopen • Waartoe de gemeente deze aankoop doet • Het verwacht aankoopresultaat evenals het maximaal te besteden bedrag • De (financiële) risico’s aangaande de exploitatieopzet.
De raad wordt binnen 2 weken na feitelijke aankoop kort geïnformeerd. De formele financiële kaderstelling vindt vervolgens plaats aan de hand van een raadsvoorstel wat binnen twee maanden aan de raad wordt aangeboden.
Begroting baten en lasten Overzicht van baten en lasten naar programma’s