foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Dag 9 Dakar - BAS Dakar: Met verstand door de hitte en het zware zand

Dag 9 BASDakar foto 5Belén - Etappe 9 voerde alle rallydeelnemers gisteren dinsdag 12 januari van Belén naar Belén en werd een lastige etappe verwacht omdat die zich vrijwel geheel buiten de paden afspeelde. In de 285 kilometer lange special kregen de coureurs vooral veel duinen voor hun kiezen. Veel uitdagingen voor dus de navigatoren. Voor de motoren en de quads startte gisteren de 1e dag van hun tweede marathonetappe in deze rally. Zij mochten na afloop dus geen assistentie mogen ontvangen in het bivak in Belén. Price won gisteren de 9e etappe bij de motoren. De broers van Heertum hebben gisteren goede zaken gedaan. Sjors kwam als 51e binnen en Caspar op de 82e plaats. In het algemeen klassement steeg daardoor Sjors van de 64e naar de 59e en Caspar van de 82e naar de 79e plaats, dus zij stijgen gestaag de laatste dagen een paar plaatsen. Vandaag voert etappe 10 de deelnemers over verschillende afstanden van Belén naar La Rioja. De start, die spectaculair gaat worden, is momenteel uitgesteld. De reden daarvan leest u hieronder. Foto's:aangboden door Rallymaniacs

Dag 9 BASDakar foto 1
Dag 9 BASDakar foto 2
Dag 9 BASDakar foto 3
Dag 9 BASDakar foto 4
Dag 9 BASDakar foto 6
Dag 9 BAS Dakar
Luisteren naar je lichaam, je verstand gebruiken en durven keuzes maken. Dat was volgens Jan van Gerven het geheim van de negende etappe van de Dakar. Ondanks de zwaarte van de special en de extreme hitte bereikten alle BAS-rijders gezond en wel het marathonbivak in Fiambala, waar ook de tiende etappe start.

Water op
Het was zo warm dat de organisatie van de Dakar Rally besloot om de special met 100 kilometer in te korten en er langs de route punten werden ingericht waar de motorrijders water kregen. Zelfs Jan van Gerven had dat nodig. "Mijn water was op," vertelt Van Gerven. "Dat is voor het eerst. Normaal drink ik niet zo veel tijdens een etappe, maar nu vroeg het lichaam er echt om. Bij de tankstop ben ik ook op mijn gemak even in de schaduw gaan zitten en heb ik zo veel water gedronken als ik op kon."


Hitte
Door de hitte en de sporen werd het zand steeds zachter en zwaarder. Daardoor ging ook de snelheid steeds verder omlaag en was er amper koeling door rijwind. Op ervaring koos Van Gerven ervoor om een stukje naast de track te gaan rijden. "Dat was wel extra goed opletten, maar het voordeel was dat de sporen er minder diep waren, het zand minder zwaar en het rijden dus wat gemakkelijker werd." Op de kantjes had hij bovendien nog een klein beetje schaduw van de boompjes die er groeiden.


Bikkelen
Van Gerven had het best naar zijn zin in de proef. Van het bikkelen moet hij het hebben en dat was precies wat de negende dag bood, met zwaar zand, kamelengras en verraderlijke rio’s. "Zo’n rivierbedding is best link: rollende stenen, rare afstapjes, het is zomaar afgelopen als je even niet goed kijkt. Ik had dan ook met mezelf afgesproken een tandje eraf te doen en te die eraf te houden. Ik heb op safe gereden. Ik sta nu in de top 40 en daar ben ik heel blij mee. Daar wil ik liefst wel een beetje in de buurt blijven."

Van Gerven staat van de BAS-rijders het hoogst genoteerd in het klassement, op de 38ste plaats. Sjors van Heertum staat 60ste*, gevolgd door Marco van Geel (die wegens een blokwissel 15 minuten straftijd kreeg) op de 67ste plaats. Caspar van Heertum (83ste) en Hans-Jos Liefhebber (85ste) sluiten de rij. Van Heertum en Liefhebber waren onder de laatste rijders die de finish bij CP2 passeerden. Een grote groep motorrijders achter hen werd op een eerder punt al uit de wedstrijd gehaald vanwege de hitte en het feit dat de auto’s en trucks ook al volop onderweg waren. Dat leverde volgens de organisatie een te gevaarlijke situatie op. * Door correctie kunnen klassementsplaatsen steeds verschillen.

Dag 10 woensdag 13 januari van Belén naar La Rioja
Etappe 10 kent het meeste aantal off-piste kilometers van deze Dakar-editie, die voornamelijk in de duinen wordt verreden. Misschien dat vandaag de beslissing valt in het algemeen klassement. De start zal bovendien ook spectaculair zijn: De eerste tien auto's zullen tegelijk starten met de snelste tien motoren en vijf trucks.

Route auto's en trucks
Dag 10 route autos en trucks
De auto’s leggen vandaag een verbindingsroute van 485 km af, de trucks 237 km.
De special stage heeft een lengte van 278 voor de auto’s en voor de trucks 431 km.

Route motoren en quads
Dag 10 route motoren en quads
De motoren en quads hebben vandaag de tweede dag van hun marathonetappe
waarbij allen 283 km verbindingsroute moeten afleggen en 278 km special stage.

11.34 (Ned.tijd) De start is uitgesteld! Een rivier op de etappe is buiten zijn oevers getreden door de overvloedige regenval de laatste dagen.

Scootmobielen Veghel

Klik > website

Klik > Website

Foto Keetels

Klik > website

Klik > Website

PLUS

Klik > website

Klik > Website

Vakmeester Guus

Klik > website

Klik > Website

ANGRO

Klik > website

Klik > Website

Dennis van der Ven

Klik > website

Klik > Website

TVSchijndel adverteren

Klik > website

Klik > Website

De Hoevenbraak

Klik > website

Klik > Website

InSchijndel

Klik > website

Klik > Website

Lacros

Klik > website

Klik > Website

The Social Club

Klik > website

Klik > Website

IT-OK

Klik > website

Klik > Website

De Nachtegaal

Klik > website

Klik > Website

20 FIT

Klik > website

Klik > Website

TVE

Klik > website

Klik > Website

De Beddenwinkel

Klik > website

Klik > Website

De Verfzaak

Klik > website

Klik > Website

Copyright 2025  TVSchijndel, Je ziet ons echt overal

//