Schijndel - Het wiel op de rotonde in Schijndel is weg. Volgens de gemeente Schijndel staat het wiel te vaak stil en wordt er daarom nu naar een oplossing gezocht. ''De gehele aandrijving zal worden vernieuwd.'' De kosten hiervoor bedragen €6.000,- laat een woordvoerder aan TVSchijndel weten. ''Het wiel is inmiddels verwijderd en wordt in de werkplaats voorzien van een nieuwe aandrijving. Daarna wordt het weer teruggeplaatst.'' Het wiel dat sinds november 2013 zijn rondjes moest draaien heeft inmiddels € 1.287,54 aan reparatie gekost. Daarnaast betaalt de gemeente € 340,00 voor een onderhoudsabonnement (nog niet duidelijk of dit per maand of jaar is). En waarom het wiel nou zo vaak stil staat? ''De aandrijving met het wrijvingswiel werkt niet door onrondheid van de velg en er is een te glad oppervlak van de velg en het wiel. Dit resulteert ook in hoge slijtage van het wrijvingswiel.'' En er zijn veel meer oorzaken, dat leest u hieronder...Foto TVSchijndel
De oorzaken zijn door een ingenieur nader onderzocht: - Het idee en ontwerp van de aandrijving is op zich goed, enkele details verminderen de betrouwbaarheid - De aandrijving met het wrijvingswiel werkt niet door onrondheid van de velg, te weinig normaalkracht en een te glad oppervlak van de velg en het wiel. Dit resulteert ook in hoge slijtage van het wrijvingswiel - De koeling van de motor en frequentieregelaar werkt niet voldoende door de vrijwel afgesloten ruimte waarin de motor en de besturing zit. De extra ventilator verplaatst daardoor ook te weinig lucht - De isolatieklasse van de componenten passen niet bij de buitensituatie. De componenten horen een hogere isolatieklasse te hebben - Er is geen beveiliging tegen eventuele blokkering van het wiel en de arm bij vandalisme of door personen, dat is wel wenselijk - De aandrijving is waarschijnlijk alleen los te koppelen om bij vandalisme de slijtage van het wiel te voorkomen
Voorstellen om de betrouwbaarheid van het wiel te verbeteren: - De motor, tandwielkast en wrijvingswiel worden vervangen door een nieuwe motor met tandwielkast en een aandrijving met getande riem - De frequentieregelaar wordt vervangen door een waterdicht model - De aansluitkast wordt vervangen door een waterdicht model - De besturing is op zich goed, maar wordt ook vervangen gezien de beperkte kosten hiervan en de leeftijd - Aan de twee zijden van de arm wordt een dunne staalkabel gespannen met een veiligheidsschakelaar. De aandrijving stopt als deze draad iets raakt