Schijndel - Enige tijd geleden wist TVSchijndel te melden dat Boudewijn Dolstra zijn gitaar aan de wilgen hing bij Band Baby Blue. De band uit Schijndel nam afscheid van Dolstra omdat hij zich wilde richten op zijn studie en daarbij een eigen unieke onderneming had gestart. Met het bedrijf VLIEG/RECHT helpt hij mensen met een meer dan drie uur vertraagde vlucht of een geannuleerde vlucht. Een unieke onderneming in Brabant. Dolstra vertelt: "Met VLIEG/RECHT lever ik voor elke vakantieganger goede juridische diensten op een heldere manier. Het doel is dat vakantiegangers het bedrag krijgen van de luchtvaartmaatschappij waar ze recht op hebben. Dat bedrag wordt in de wet ‘financiële compensatie’ genoemd en varieert van € 250,- tot € 600,- per reiziger." Hieronder vertelt Boudewijn zijn persoonlijk verhaal en geeft hij antwoord op vragen van TVSchijndel. Zo praat Boudewijn ons onder meer bij over de reden waarom hij gestart is met zijn onderneming en wat hem motiveert.
Het was mijn droom om voor mezelf te beginnen in de juridische dienstverlening, maar dat was moeilijk, omdat het een branche is met vaak een minder toegankelijk en soms (te) degelijk imago. Mijn naam is Boudewijn Dolstra, ik ben 20 jaar oud, ik nader de afstudeerfase van mijn studie rechten en mijn hobby is het maken van muziek.
Voordat ik voor mezelf begon, heb ik altijd al familie of vrienden geholpen met juridische vragen, omdat het me een geweldig gevoel geeft mensen te kunnen helpen door mijn kennis in de praktijk te brengen. Als mensen daarna enthousiast zijn over je werkzaamheden geeft dat onwijs veel voldoening. Twee jaar geleden heb ik vertraging gehad met het vliegtuig, waardoor ik zelf voor een juridische vraag kwam te staan. Iemand vertelde me namelijk dat ik toen bij de luchtvaartmaatschappij een vergoeding kon claimen. Dat heb ik natuurlijk gedaan. Zelfs heb ik toen nog even met een deurwaarder samengewerkt. Een tijdje daarna overkwam familie van mij hetzelfde, waarop ik hen ook heb geholpen. Toen wist ik immers de weg. Beide zaken rondde ik met succes af en het idee was daar.
Naarmate ik me meer verdiepte in vertraagde vluchten en de rechten van passagiers daardoor, kwam ik erachter dat luchtvaartmaatschappijen vaak hun passagiers in het ongewisse laten en ze daarbij af proberen te schepen met excuusbrieven, gratis lunches, bosjes bloemen, enzovoort. Dat lijkt allemaal erg vriendelijk en veel passagiers nemen daarmee dan ook genoegen. Naar mijn mening is het absoluut niet vriendelijk om passagiers die veel geld betalen voor een ticket op deze wijze aan de kant te zetten in de hoop dat ze het daarbij laten. Luchtvaartmaatschappijen hebben namelijk bepaalde plichten die voortvloeien uit de wet en die het gros helaas niet nakomt. Bovendien doen luchtvaartmaatschappijen er veel aan om passagiers, die alsnog zelf claimen, niets uit te keren. Het is dus een vak apart.
Zodoende ben ik het bedrijf VLIEG/RECHT gestart, waarmee ik mensen help met een meer dan drie uur vertraagde vlucht of een geannuleerde vlucht. Met VLIEG/RECHT lever ik voor elke vakantieganger goede juridische diensten op een heldere manier. Het doel is dat vakantiegangers het bedrag krijgen van de luchtvaartmaatschappij waar ze recht op hebben. Dat bedrag wordt in de wet ‘financiële compensatie’ genoemd en varieert van € 250,- tot € 600,- per reiziger.
Met VLIEG/RECHT lever ik juridische diensten volgens mijn eigen concept. Dat doe ik door het bieden van degelijke juridische bijstand in een modern jasje. Belangrijke kernwoorden daarbij zijn: helderheid en toegankelijkheid. Dat ziet de klant zelfs terug in de kosten, want wat kost VLIEG/RECHT nu eigenlijk? Helemaal niets! VLIEG/RECHT werkt op basis van het ‘no-cure-no-pay principe’. Dat houdt in dat, wanneer er geen compensatie wordt uitgekeerd, VLIEG/RECHT de reeds gemaakte kosten aan de klant kwijtscheldt. Als er wel een compensatie wordt uitgekeerd, vraagt VLIEG/RECHT 25 procent van die compensatie als vergoeding. Daar komen geen vage administratiekosten meer bij. Ook de BTW reken ik binnen de genoemde 25 procent. Geen poespas, helder als glas.