Komende jaren voortzetting reclamebelastingen Meierijstad
Gepubliceerd: zaterdag 20 oktober 2018 10:22
Meierijstad - Meierijstad kent nu nog drie (verschillende) verordeningen reclamebelastingen afkomstig van de voormalige fusiegemeenten. Zo de gemeenteraad van Meierijstad deze belastingverordeningen reclamebelasting niet voor 31 december 2018 opnieuw vaststelt (eigenlijk bekrachtigt) verlopen met ingang van 1 januari 2019 deze belastingverordeningen van rechtswege. Aldus de Wet ARHI (Wet algemene regels herindeling). De opbrengsten van de huidige reclamebelasting komen op basis van destijds door de voormalige gemeenten gemaakte afspraken ten gunste van de stichting centrummanagement Sint-Oedenrode, Citymanagement Schijndel en Citymanagement Veghel.
Eigen tariefstelsel en afspraken Deze drie organisaties hebben nu de gemeente Meierijstad verzocht de huidige reclamebelastingen (met ieder hun eigen tariefstelsel) en de daaraan verbonden afspraken (tot en met belastingjaar 2021) voort te zetten. Nu het hier om drie afzonderlijk afgebakende belastingdomeinen gaat staat dit niet op gespannen voet met de uniformiteitseis van de Wet ARHI. Het college besluit om de raad voor te stellen om het heffen en innen van reclamebelastingen voor de kernen (Veghel, Schijndel en Sint-Oedenrode) met ingang belastingjaar 2019 voort te zetten. Daartoe de belastingverordeningen reclamebelasting 2019 (met de daarbij behorende tarieventabellen en gebiedskaarten) vast te stellen.
Reclamebelasting toegelicht (bron VNG) De reclamebelasting kan worden geheven over openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg. Voor de belastingheffing is het voldoende dat er sprake is van een tot het publiek gerichte aankondiging met het doel de aandacht van het publiek te trekken. De reclamebelasting is een algemene belasting waarvan de opbrengsten vrij besteedbaar zijn. Daarnaast kan de reclamebelasting een regulerend karakter hebben doordat bedrijven en instellingen bewuster nadenken over het aanbrengen van reclame-uitingen. De reclamebelasting is lange tijd door maar een beperkt aantal gemeenten geheven. De laatste jaren neemt de belangstelling voor de reclamebelasting echter toe. Dit komt doordat de reclamebelasting steeds vaker wordt ingezet voor ondernemersfondsen waarmee verbeteringen in bijvoorbeeld een winkelgebied of op een bedrijventerrein worden gefinancierd. Reclamebelasting wordt betaald door degene die een openbare aankondiging heeft geplaatst of door degene voor wie een openbare aankondiging is geplaatst. Het gaat erom wie het grootste belang heeft bij de aankondiging.