Schijndel - Gisteren ontving onze redactie een mail, ondertekend door een zekere Janus. Zomaar een inwoner van Schijndel. Man of vrouw, jong of oud. Janus heeft een mening over van alles en nog wat en volgens Janus wordt het hoog tijd dat deze mening gehoord kan worden. Hieronder wordt Janus geïntroduceerd. Dit zal vast niet de laatste keer zijn dat jullie deze naam voorbij zien komen. Geachte Arriva, Wat doen jullie ons aan? Weten jullie wel voor schade jullie gaan aanrichten voor Schijndel en haar bewoners? Nee, dat weten jullie niet hè? Nou dan zal ik dat ongeveer even uitleggen.
Als trouwe busreizigers is de Schijndelse dienstregeling bij veel van ons bekend. Als je naar Den Bosch wil zijn er vier bussen. Zelfs twee sneldiensten. Ideaal! Ik zou zeggen, niks meer aan doen. (Dat je niet fatsoenlijk van Schijndel naar Eindhoven kan zonder je nek te breken over al die kleine dorpjes waar je perse doorheen moet, laten we in dit geval maar even achterwege).
Toch dachten jullie hier anders over. Jullie dachten: “Weet je wat, er stappen altijd zoveel mensen in en uit bij de Floralaan, laten we die halte weghalen. We hangen er gewoon een bordje neer ‘nieuwe halte bij de Zwembadweg’ en klaar!” APPLAUS! Ik weet niet wie het heeft bedacht, maar die man zou een bonus moeten krijgen. Als jullie nu volgend jaar meteen de prijzen van de rittenkaart weer een euro omhoog gooien heeft deze beste man toch een mooi zakcentje dacht ik zo.
Diep gekwetst. Zo voel ik me. Mijn bushalte. De bushalte waar de bus letterlijk áltijd te laat kwam, en die ik toch trouw ben gebleven. Die kunnen jullie toch niet zomaar weghalen? De nieuwe halte komt bij het nieuwe Fitland. Maar hoeveel moeite kost het nu om ook even te stoppen bij de Floralaan. U komt er toch langs en u zou vele gelukkige gezichtjes in uw bus zien stappen waar de mensen met 6 personen op één vierkante meter staan te balanceren.
Waarom de nieuwe bushalte uitgerekend bij het Fitland komt is me ook een beetje onduidelijk. Ik ben bang dat jullie er niet echt over nagedacht hebben. Ik zal zomaar wat puntjes opsommen: 1. Mensen vanuit Schijndel zelf kunnen nooit met de bus naar Fitland. Dit is namelijk een halte voor de sneldienst. Deze rijden niet door het dorp heen dus hoe willen mensen dan bij die halte uitkomen? 2. Voor sporters vanuit Sint-Oedenrode of Den Bosch kan het ook niet bedoeld zijn. Die sporten namelijk maar in hun eigen sportschool. 3. Mensen die überhaupt al naar Fitland willen, komen maar op de fiets. Sporten is sporten. Anders ben je ook maar een nepperd.
Het gevolg is dat ik nu dus iedere ochtend 10 minuten moet gaan fietsen naar mijn bus. Je zou zeggen “ach zeur niet zo, het zijn maar tien minuten”. Maar de Arriva kennende moet je er altijd 5 minuten van te voren zijn anders rijden ze je gewoon voorbij én dat is kostbare tijd die ik van mijn schoonheidsslaapje af moet halen. Daarbij komt ook nog eens dat ik een gruwelijke hekel heb aan fietsen! Ik fietste alleen van en naar de bushalte en nu verplichten jullie mij een hele work-out. Als ik dat had gewild, was ik wel naar Fitland gegaan. Op de fiets!
Maar laten we objectief blijven! Arriva heeft er vast een goede reden voor. Een kijkje op de site bracht al snel veel frustratie met zich mee. Contactmogelijkheden genoeg! Een contactformulier leek me de beste optie. Vervolgens kom ik in een stappensysteem waarin ik bij Gods gratie ook kan kiezen uit de optie ‘klacht’. Daarna kom ik in een menu waar ik uiteindelijk helemaal geen klacht kan invullen (verrassend). Dan maar anders, dan maar bellen naar de klantenservice.
De arme jongen aan de andere kant van de lijn wist amper hoe hij zijn headset moest gebruiken, maar wat wil je dan van de Arriva klantenservice. Nadat ik het probleem had uitgelegd wist de jongen al snel de oplossing. “Meneer ik ga dit even voor u navragen. Waarschijnlijk is het gewoon een tijdelijke omleiding.” (Gast, er hangt een bordje waarop geschreven staat ‘halte vervalt’. Maar prima, vraag jij het even na). Vervolgens word ik zonder fatsoenlijk muziekje in de wacht gegooid. Negen minuten lang, drie euro verder.
“Meneer daar ben ik weer. Het zit zo. Er is bij ons helemaal niet bekend dat deze halte wordt opgeheven. Ik ga uw mailadres noteren en dan krijgt u binnen 14 werkdagen een antwoord vanuit het hoofdkantoor.” Wat voor de Arriva 14 werkdagen zijn is nog maar de vraag. Dat kan goed een half jaartje duren. Maar goed, die arme jongen heeft zijn best gedaan.
Vanaf maandag is mijn bushalte weg, en moet ik gedwongen fietsen naar een halte bij een sportschool. Maar Arriva, bedankt voor jullie goede zorgen. Bedankt voor het feit dat jullie altijd op tijd zijn. Bedankt dat jullie medewerkers zo vriendelijk zijn om zeven uur in de ochtend. Bedankt dat jullie bij lichte sneeuwval, die al smelt als je er naar kijkt, toch gewoon blijven rijden. Bedankt dat jullie ook daadwerkelijk stoppen als er iemand op het knopje drukt. Bedankt Arriva, bedankt!
Met zeer vriendelijke groet, Janus, zomaar een inwoner van het mooie Schijndel